Selecteer Pagina

Bouwen aan de economie van de toekomst

door | 1 jun, 2023

Wat is de grootste uitdaging voor uw bedrijf? Wanneer ik bestuurders van bedrijven in de haven deze vraag stel, is het antwoord bijna zonder uitzondering: waar haal ik de juiste mensen vandaan?

Tekst: Victor van der Chijs

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]

De moeizame zoektocht naar arbeidskrachten is allesbehalve nieuw. Al heel lang lopen er initiatieven en programma’s om mensen warm te maken voor een baan in de haven. Toch is er iets veranderd. Voorheen lag het probleem vooral op het bordje van de afdeling personeelszaken. Als die maar creatief genoeg waren, zou het wel goed komen, was de geruststellende gedachte. Nu is de situatie met 9.000 vacatures – and counting – zo nijpend dat ceo’s zich er zelf tegenaan moeten bemoeien: het is Chefsache geworden.

Dat dwingt ook Deltalinqs tot actie. We ontkomen er niet aan om meer te investeren in het thema arbeidsmarkt. Deze zomer brengen we zwaar geschut in het veld om de ambities die we als haven- en industriegebied op dit vlak hebben, waar te maken. Antje Koster, afkomstig van HES International, begint als programmadirecteur sociale transitie, terwijl Frits Gronsveld, scheidend voorzitter van het Scheepvaart en Transport College (STC) door Deltalinqs is aangesteld als aanjager en versneller van de Human Capital Coalitie Energietransitie (HCCE).

Die coalitie, die we begin dit jaar hebben gesmeed, is een intensieve samenwerking met andere partijen, want natuurlijk, Deltalinqs kan dit niet alleen. We doen het samen met gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, Techniek College Rotterdam en STC. We moeten alle energie en expertise vanuit deze organisaties gebruiken om samen nieuwe wegen te vinden waarop we dit probleem aanpakken.

Nieuwe wegen zijn noodzakelijk, daar ben ik van overtuigd. Als we blijven proberen wat we altijd hebben gedaan, gaat het ons niet lukken. Bedrijven zullen over oude, ingesleten gewoontes moeten heenstappen. In plaats van onderling te concurreren op arbeid moeten we er collectief voor zorgen dat talent niet naar andere sectoren wegsijpelt maar juist naar ons toe komt.

Dé grote verandering ligt besloten in de naam HCCE. De energietransitie vraagt om personeel met andere skills. Tegelijkertijd is de transitie een bron van nieuwe werkgelegenheid. Ze kan zo maar 10.000 tot 15.000 extra banen opleveren.

Om ervoor te zorgen dat dit geen onvervulde vacatures blijven, zullen we breder naar het arbeidspotentieel moeten kijken. Laten we eerlijk zijn: de haven is toch vooral nog een bolwerk van witte mannen. Vrouwen, leden van de lhbtiq+-gemeenschap, Nederlanders met een migratieachtergrond, ze zijn er wel, maar ondervertegenwoordigd.

Zeker bij die laatste groep is het beeld hardnekkig: de haven is de plek waar opa of vader zwaar en vies werk deed. Vanuit dat perspectief is een baan buiten de haven een stap hogerop. Dat de haven van nu vooral op verduurzaming en digitalisering drijft, moeten we veel meer op het netvlies zien te krijgen.

De haven is niet van vroeger, integendeel. Hier gebeurt het: hier bouwen we aan de economie van de toekomst. Laten we dat met enthousiasme blijven uitdragen. Dan heb ik er geloof in dat mensen aan die toekomst mee willen werken.

[/et_bloom_locked]

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!