Batterijenrecycler
Foto: Havenbedrijf Rotterdam

English translation ->

Eurocommissaris Frans Timmermans heeft het symbolische startsein gegeven voor de bouw van de fabriek van TES in de haven van Rotterdam. De batterijenrecycler zal eind dit jaar beginnen te draaien.

“Het recyclen van batterijen is belangrijk, want zo put je de natuurlijke hulpbronnen niet uit. Je kunt zo veel langer batterijen maken”, stelt Timmermans. Het wordt de eerste fabriek in Nederland voor het recyclen van lithium-ion-batterijen. Jaarlijks kan de plant 25.000 ton batterijen verwerken. Eind 2022, als de eerste fase van de bouw is afgerond, kan de fabriek 10.000 ton batterijen verwerken.

Batterijenrecycler

Uit de gewonnen grondstoffen kunnen nieuwe batterijen worden gemaakt. Gary Steele, ceo van TES: “Wij willen in Rotterdam zowel grote batterijen van voertuigen als kleine batterijen uit draagbare toestellen recyclen. Aanvankelijk zal het recyclen volgens een mechanisch proces plaatsvinden, waarna op een hydrometallurgisch proces zal worden overgeschakeld. We gaan grafiet, kobalt en nikkel winnen, ongeveer 90 procent van het volume van deze producten in de batterijen. Daarnaast winnen wij 35 procent van de lithium uit de batterijen.”  

Zie ook: Recycer van lithium-ion-batterijen kiest voor Rotterdam

English translation

Battery recycler TES this year operational in Rotterdam

European Commissioner Frans Timmermans has given the symbolic green light for the construction of the TES factory in the port of Rotterdam. The battery recycler will start running at the end of this year.

“Recycling batteries is important, because that way you don’t deplete natural resources. You can make batteries much longer this way,” says Timmermans. It will be the first plant in the Netherlands for recycling lithium-ion batteries. Annually, the plant can process 25,000 tonnes of batteries. By the end of 2022, when the first phase of construction is complete, the plant will be able to process 10,000 tonnes of batteries.

Graphite, cobalt and nickel

New batteries can be made from the raw materials extracted. Gary Steele, CEO of TES, said: “We want to recycle both large vehicle batteries and small batteries from portable devices in Rotterdam. Initially, the recycling will take place through a mechanical process, after which we will switch to a hydrometallurgical process. We will extract graphite, cobalt and nickel, which make up about 90 per cent of the volume of these products in the batteries. In addition, we will extract 35 per cent of lithium from the batteries.”