Selecteer Pagina

Werken is leren en andersom

door | 1 okt, 2021

De vakantiemaanden juli en augustus zijn achter de rug, de ochtendfiles groeien weer en ook de eerste scholen zijn begonnen als ik achter mijn laptop aanschuif voor deze septembercolumn. Anders gezegd, we zijn weer aan de slag: aan het werk of aan het leren. Hoezo ‘of’ zullen enkele lezers zich afvragen. Waarom dat onderscheid? Werken is leren en leren is toch ook een vorm van werken. Scholieren worden toch geacht hun huis’werk’ te maken?

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]

Door Jaap Luikenaar

‘Een leven lang leren’ is de slogan die op het voorhoofd van elke (personeels-)manager staat geschreven. In de (petro-)chemie, in transport en distributie en in de haven. Want om alle technologische en organisatorische vernieuwingen een beetje bij te kunnen benen is ‘education permanence’ onontbeerlijk. Medewerkers moeten life long learners zijn. Sorry voor dit vreemde taalgebruik. Maar het wordt in hr-kringen (human resources = personeelszaken) vaak toegepast om de ernst en de noodzaak van scholing en bijscholing te onderstrepen.

Want de lessen die je nu leert op de lagere, middelbare of hogere school zijn verouderd op het moment dat je je handtekening zet onder je eerste echte arbeidscontract. Ontwikkelingen gaan hard door nieuwe apparatuur, nieuwe systemen, processen en methodes. Zelfs de baan waar iemand tijdens zijn of haar opleiding zo naar uitziet, zou wel eens verdwenen kunnen zijn op het moment van de diploma-uitreiking. 

In mijn tijd als directeur van het Educatief Informatie Centrum EIC – de ‘havenexcusiefabriek’ voor scholieren en studenten – viel bij droge en natte havenbedrijven te horen dat voor veel functies soft skills vaak belangrijker werden geacht dan hard skills. Anders gezegd; een medewerker die zich makkelijk aanpast, sociaal intelligent is, goed kan samenwerken en weet hoe je problemen kunt oplossen, kan meteen aan de slag, ook al is-ie baaninhoudelijk misschien minder onderlegd. ‘Dat leren we hem of haar zelf wel bij’, zo is dan de gedachte. Dat dat niet voor iedere functie geldt, mag duidelijk zijn. Dat ‘bijleren’ zal in de toekomst niet iets zijn dat aan het begin van de carrière plaatsvindt, maar gedurende de hele loopbaan. 

Een leven lang leren dus. Oké, maar hoe organiseer je dat in je bedrijf? Van belang is om je medewerkers ervan te overtuigen dat het diploma niet langer het einde is van hun leerschool. Ontwikkelen, leren en groeien zijn vaste onderdelen van het werk… ook voor wie denkt dat-ie het nu allemaal wel weet, of genoeg weet, of te oud is om nog iets te leren. Bijscholing is daarvoor dus niet het juiste woord. Je doet het er niet ‘bij’ of ‘naast’ je werk, het is er onderdeel van. Wat je leert, pas je meteen toe in je werk. Leren impliceert beter presteren en wordt niet langer afgedaan als een verplichte cursus waarvan je eigenlijk het nut niet ziet. 

Wat bovendien helpt is samen leren, samen met je collega’s. Medewerkers werken én leren samen. Dat betekent elkaar feedback geven en bevragen, helpen oplossen, uitleggen, corrigeren en aanmoedigen. Ja zelfs uitdagen: ook al impliceert misschien in wat spanning of stress en brengt het risico’s met zich mee. Bovenal toch resulteert het in individuele groei en bevordert het tegelijk teamgeest en loyaliteit. Haast ongemerkt werk je zo tegelijk aan de verhoging van output, productiviteit en toegevoegde waarde van medewerkers.

Werken en leren horen hand in hand te gaan en elkaar te versterken. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het is een onderwerp dat gelukkig flink in de belangstelling staat en waarover veel meningen en ideeën de ronde doen. 

Ook voor mijzelf als pensionado is deze column weer een wijze les, die ik mede leerde door flink te snuffelen in wat deskundigen er op internet over schrijven.

Moet je zelf ook eens doen.

[/et_bloom_locked]

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!