
Foto: Danny Cornelissen
Vraagcreatie kan de Europese industrie helpen verduurzamen, stelt de VNCI. Onderzoek van Deloitte onderschrijft dit.
Het ontbreekt aan voldoende vraag naar duurzaam geproduceerde artikelen, signaleert de VNCI. Vraagcreatie kan daarvoor een oplossing bieden. Uit onderzoek van Deloitte komt naar voren dat structurele vraagcreatie de consument maar weinig extra kost. Vaak gaat het om minder dan 1 procent meer. “Dat terwijl de winst voor ons verdienvermogen, onze onafhankelijkheid en het klimaat enorm is,” aldus de VNCI.
“De basis voor de verduurzaming van talloze productieketens ligt in de chemie,” zegt Mark Intven, hoofd klimaat en energie bij de VNCI. “Deze studie laat op inzichtelijke wijze zien dat het noodzakelijk is om afzetmarkten voor low carbon- en circulaire producten te creëren in Europa. Dit geeft onze leden de mogelijkheid om de significante investeringen die hiervoor nodig zijn te vertalen naar haalbare businesscases. Dit perspectief is cruciaal om ook in de toekomst toegang te houden tot essentiële producten en diensten – en daarmee onze onafhankelijkheid, weerbaarheid en verdienvermogen te waarborgen.”