Groenewaterstoffabriek
Beeld: Shell

English translation ->

Shell heeft een definitieve investeringsbeslissing genomen voor de bouw van een groenewaterstoffabriek op de Tweede Maasvlakte. Over drie jaar moet de fabriek draaien.

Holland Hydrogen I, zoals de groenewaterstoffabriek is genoemd, wordt uitgerust met een 200 megawatt elektrolyser. De fabriek kan dagelijks 60.000 kilo waterstof produceren. De benodigde stroom voor de productie van waterstof wordt verkregen van het windpark Hollandse Kust (noord), dat deels eigendom is van Shell.

Groenewaterstoffabriek

Vanaf de Tweede Maasvlakte zal de groene waterstof via de HyTransPort-pijpleiding worden getransporteerd naar de raffinaderij van Shell Pernis. Daar zal Shell het deels in plaats van grijze waterstof gebruiken voor de productie van benzine, diesel en kerosine. Ook kan groene waterstof op termijn worden benut voor het verduurzamen van het zware wegvervoer.

‘Belangrijke stap’

Anna Mascolo, executive vice president emerging energy solutions bij Shell, noemt de bouw van de fabriek ‘een voorbeeld van Shells inspanningen om tegen 2050 een netto-emissievrij bedrijf te zijn’. “Hernieuwbare waterstof speelt een cruciale rol in het energiesysteem van de toekomst. Dit project is een belangrijke stap om dat potentieel te benutten.”

Zie ook: Shell eerste klant voor HyTransPortRTM

English translation

Shell presses ahead with plans for green hydrogen plant

Shell has taken a final investment decision to build a green hydrogen plant on the Second Maasvlakte in Rotterdam. The plant should be operational in three years’ time.

Holland Hydrogen I, as the green hydrogen plant has been named, will be equipped with a 200 megawatt electrolyser. The plant can produce 60,000 kilos of hydrogen daily. The electricity required for the production of hydrogen will be obtained from the Hollandse Kust (North) wind farm, which is partly owned by Shell.

Pipeline

The green hydrogen will be transported from Maasvlakte 2 via the HyTransPort pipeline to Shell’s Pernis refinery. There, Shell will use it in part instead of grey hydrogen to produce petrol, diesel and paraffin. In time, green hydrogen can also be used to make heavy road transport more sustainable.

‘Example’

Anna Mascolo, Executive Vice President of Emerging Energy Solutions at Shell, called the construction of the plant ‘an example of Shell’s efforts to become a net zero emission company by 2050’. “Renewable hydrogen plays a crucial role in the energy system of the future. This project is an important step towards realising that potential.”