Selecteer Pagina

Sarens

door | 2 feb, 2023 | Bedrijveninfo

‘Hijswerk bij turnarounds is heel specialistisch’

Een contractor voor het horizontaal en verticaal transport maakt vaak deel uit van een turnaround-team. Sarens is een bekende speler in dit segment. “Onze machinisten leveren vier keer per dag een topprestatie.”

Tekst: Mels Dees

Sarens is een internationaal opererende specialist op het gebied van horizontaal en verticaal transport. Het Belgische familiebedrijf startte al in de jaren twintig van de vorige eeuw zijn activiteiten. Sinds 2,5 jaar heeft Sarens een vestiging in Europoort. “Zo zitten we dicht bij onze klanten in de petrochemie, bijvoorbeeld als wij hun partner zijn bij turnarounds”, legt Jeroen Blok, branche manager Europoort uit.

Wat is de kracht van Sarens?

“Allereerst ons heel divers en uitgebreide kranenpark, zowel in Nederland als in België. Dat maakt dat we een grote speler zijn in beide landen en dat we elke klus kunnen uitvoeren. Zowel bij onderhoud en turnarounds, als bij nieuwbouw van petrochemische fabrieken. Als voorbeeld van onze diversiteit geef ik graag het voorbeeld van nieuwbouw. Bij een dergelijk project begint het altijd met civiele werkzaamheden, daar worden vaak meerdere kleinere kranen ingezet. Daarna moeten dan de kolommen en dergelijke worden geplaatst, dan heb je heel groot equipment nodig, zoals grote rupskranen, die heeft niet iedereen. Daarin is Sarens de nummer één in de wereld.”

Jullie spelen een belangrijke rol bij turnarounds.

“Een turnaround is een belangrijke en ingrijpende gebeurtenis voor plant owners. Een fabriek ligt meerdere weken stil en een groot aantal contractors is in korte tijd bezig op de plant. Doorgaans worden we al in een vroeg stadium betrokken bij de turnaround, dat is belangrijk. Dan kun je samen met de klant en met de andere onderaannemers meedenken over de meest optimale strategie en de voortgang van de werkzaamheden. Dan maak je met elkaar een plan en als je je aan dat plan houdt en niet te veel tegenslagen hebt, dan kun je dat plan binnen de gestelde termijn en kosten uitvoeren. Door al in een vroeg stadium mee te denken, kunnen we onze klanten ook adviseren als we mogelijkheden zien om kosten te besparen. Samen kom je tot de beste en veiligste oplossing.”

 

Hoeveel partijen zijn bij een turnaround betrokken?

“De eindklant leidt de turnaround met zijn eigen team en huurt daarbij een aantal contractors in, denk aan een hijsfirma zoals Sarens, een cleaningfirma, een safety-specialist en een aantal mechanische aannemers. Uiteindelijk kom om je dat op vijf tot zeven partijen. Die kennen elkaar doorgaans goed, want ze werken regelmatig samen bij dezelfde opdrachtgevers.”

Wat is er bijzonder aan het werk van jullie bij een turnaround?

“In de petrochemie, en niet alleen als er sprake is van een turnaround, zijn de werkzaamheden heel specifiek. Het is niet per se zwaar werk. Wel is maximale concentratie nodig bij de werkzaamheden.”

Geef eens een impressie van de dag van een machinist?

“Je komt vroeg in de ochtend bij de plant. Je meldt je aan, haalt je werkvergunning op en begint met het opstellen van de kraan. Daar ben je rond 9 uur mee klaar. Vervolgens ga je de hijswerkzaamheden uitvoeren, bijvoorbeeld het wisselen van een pomp. Die pomp hijs je eruit. Vervolgens ga je lunchen en wacht je tot de pomp weer terugkomt. Die plaats je dan weer, daarna pak je samen met je rigger de kraan in en ben je tegen vier uur klaar. Op deze manier werken moet bij je passen. Er zijn ook machinisten die liever de hele dag elke vijf minuten wapeningsstaal willen hijsen en bijdraaien. In de petrochemie draait alles om veilig werken, hierdoor is er in de chemie geen tijdsdruk, maar wel is opperste concentratie nodig. Dit soort werk heeft een eigen karakter, vier keer per dag lever je samen met je rigger een topprestatie.”

Hoe vind je het geschikte personeel?

“Dat is een uitdaging. Veel nieuwe mensen trekken we aan via het netwerk van onze medewerkers. We hebben ook een programma waarbij die beloond worden als ze nieuwe medewerkers aan het bedrijf weten te binden. Daarnaast gebruiken we natuurlijk social media als Facebook en Instagram en gaan naar scholen en opleidingsinstituten toe om jongeren een beeld te geven van ons werk.”

Hoe beoordeel je de markt op dit moment? We zien een energietransitie en daarnaast economische vertraging. 

“Dat klopt, wat dat laatste betreft zie je toch dat de chemische industrie wat onder druk staat door de hoge energieprijzen. Dat heeft voor ons in zoverre als voordeel, dat als installaties noodgedwongen toch al stil liggen, dat plant owners er dan meteen voor kiezen om onderhoud uit te voeren. De energietransitie, bijvoorbeeld de omschakeling naar waterstof, zal zeker leiden tot nieuwbouw van installaties en fabrieken in de regio Rotterdam. Ik hoop en verwacht dat we daarop mee kunnen liften.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!