‘Uitdagingen gaan wij niet uit de weg’ 

Pro Rotating helpt bedrijven het maximale eruit te halen 

Bij Pro Rotating draait alles om alles wat draait. Voor alle sectoren die met rotating equipment werken is het bedrijf actief. De onder meer in Spijkenisse gevestigde onderneming is gespecialiseerd in onderhoud, service en revisie van pompen, elektromotoren, tandwielkasten, ventilatoren en asafdichtingen. “Onze services zijn erop gericht dat klanten het maximale uit hun (productie-)installaties kunnen halen”, zegt accountmanager Linda de Boer.

Tekst: Erik Stroosma

Pro Rotating Rotterdam heet de vestiging in Spijkenisse officieel. “We zaten hiervoor aan de Brielselaan in Rotterdam en zijn 2018 naar een groter pand op bedrijventerrein Halfweg in Spijkenisse verhuisd”, verklaart De Boer. “Hier zitten we midden in de Botlek, vlakbij veel van onze klanten. Ons bedrijf heeft drie vestigingen en daarvan is deze veruit het grootst. Pro Rotating is in 2013 opgericht door directeur/eigenaar Rob Gérard, die eerder al Gérard Services (dat zich ook met rotatietechniek en asafdichtingen bezighield) vanuit een zolderkamer startte. Hij begon dit bedrijf in Groningen samen met één monteur. Binnen een jaar kwam Pro Rotating Rotterdam erbij en in 2019 openden we tevens een vestiging in de regio Amsterdam. Die zit toevalligerwijs ook in Halfweg, maar dan in de vlakbij Amsterdam gelegen plaats met die naam. In de kleine tien jaar Pro Rotating bestaat, zijn we flink gegroeid. Inmiddels zijn er 55 mensen in dienst.” 

Veelzijdig 

Met die medewerkers bedient het bedrijf een groot aantal bedrijfstakken. De Boer: “Wij werken veel voor de chemische en petrochemische industrie, de voedingsmiddelenindustrie, offshore olie en gas, de scheepvaart, energiecentrales en geothermiesector; voor alle marktsegmenten waarin men met rotating equipment werkt, zijn wij actief. Dat maakt ons heel veelzijdig. Voor onze klanten reviseren we pompen, elektromotoren, tandwielkasten, ventilatoren en mechanical seals en bieden we daarnaast een aantal services aan. De werkzaamheden verrichten we in onze moderne en volledig uitgeruste werkplaats of op locatie. Voor dat laatste hebben we een fieldploeg die onder meer wordt ingezet bij turnarounds en het uitvoeren van servicecontracten bij de bedrijven zelf. We zijn 24/7 beschikbaar en merkonafhankelijk. Al onze diensten zijn erop gericht dat klanten zoveel mogelijk kunnen doordraaien en dat zij geen onnodige downtime hebben door storingen, slijtages en breakdowns en daardoor geld, energie en tijd verspillen met niet optimaal functionerende installaties.” 

Out of the box 

“Wat ik zelf heel bijzonder vind, is hoe het bedrijf de bij ons aanwezige kennis en expertise inzet”, vervolgt De Boer. “Bij ons werken meedenkende engineers die heel gedreven naar oplossingen zoeken en geen moeite hebben om out of the box te denken. Een mooi voorbeeld daarvan is de spoedrevisie die we voor een klant uitvoerden aan een hoofdkoelwaterpomp. Daarvan was de bronzen waaier gebroken. De levertijd van nieuwe waaierschoepen was minimaal vier maanden. Wij kregen de vraag of wij die pomp binnen twee weken konden repareren. Die uitdaging zijn we aangegaan. In eerste instantie hebben we de schoepen in 3D opgemeten zodat we die konden laten namaken. Daarvan bleek de levertijd acht tot tien weken, dus dat was geen optie. Vervolgens hebben we gekeken of het aluminiumbrons gelast kon worden. Een proeflas pakte goed uit waarna we alle waaierschoepen opnieuw gelast hebben om ze weer in model te krijgen. Daarnaast hebben we nieuwe assen gefabriceerd omdat de oude beschadigd waren. Zo lukte het om die revisieklus binnen twee weken, en helemaal in eigen huis, te klaren.” 

 

Webbased assetmanagementsysteem 

“Waar andere partijen zich mogelijk niet wagen aan dat soort revisies, gaan wij zulke uitdagingen niet uit de weg. Met onze jarenlange ervaring zorgen we er telkens voor dat we onze klanten oplossingen bieden met de juiste kwaliteit. Soms is het spannend of iets goed uitpakt, maar het is elke keer weer een kick als het lukt.” 

Het voorbeeld dat De Boer geeft, laat zien hoe ver Pro Rotating voor zijn klanten gaat. Volgens de accountmanager zet het bedrijf bij al zijn klanten in op het opbouwen van een partnership en het aangaan van een relatie voor de lange termijn. “Daarbij hoort ook dat je samen vooruit kijkt en meegaat met de technologische ontwikkelingen”, geeft De Boer aan. “Beide komen samen in ons in eigen huis ontwikkelde webbased assetmanagementsysteem voor rotating equipment, RPS. Die letters staan voor Rotating Production System en met dat systeem is het mogelijk om proactief onderhoud toe te passen.” 

Proactief onderhoud 

RPS werkt met behulp van sensoren, die via metingen data verzamelen en waarmee de conditie en werking van installaties op afstand gemonitord kan worden. Aan de hand van die data kunnen onderhoud, reparaties en vervangingen nauwkeurig voorspeld worden. Daarnaast kan Pro Rotating met dit systeem, als onderdeel van een uitgebreide strategische aanpak, de werking van installaties optimaliseren. Verder speelt RPS een belangrijke rol bij het maken van root cause analyses voor het oplossen van problemen met moeilijk te traceren oorzaken. De Boer: “Dit alles leidt tot langere standtijden, minder stilstand, effectiever gebruik, lagere kosten en besparing van energie.” 

Accountmanager Linda de Boer: “Voor alle marktsegmenten waarin men met rotating equipment werkt zijn wij actief.”