
OCI en VICTROL hebben een overeenkomst gesloten voor het opzetten van een ammoniakketen in de haven van Rotterdam. Met het bunkeren van ammoniak verwachten beide partijen een belangrijke bijdrage te leveren aan het decarboniseren van de maritieme sector.
De memorandum of understanding die OCI en VICTROL hebben gesloten, omvat twee delen. Zo zal bij de terminal van OCI in de Europoort door zeeschepen aangevoerde ammoniak worden opgeslagen en gedistribueerd. De ammoniak komt voort uit blauwe en groene waterstof, die in de VS, het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Azië is geproduceerd. De ammoniak zal als scheepsbrandstof worden aangeboden.
VICTROL op zijn beurt zal een bunkerschip voor vloeibare ammoniak ontwerpen, bouwen en in gebruik nemen. Het schip kan worden bevoorraad met bevroren ammoniak bij de terminal van OCI. De ammoniak kan worden gebunkerd aan schepen in havens en worden geleverd aan industriële afnemers aan de wal.
Aviv Bar Tal, global vice president bij OCI, noemt ammoniak essentieel voor de energietransitie. “De ongeëvenaarde combinatie van het uitgebreide inkoopnetwerk, de eigen importterminal en waardevolle partnerschappen met eindgebruikers van OCI, met de unieke expertise van VICTROL op het gebied van bunkerinfrastructuur, leidt tot de eerste end-to-end toeleveringsketen voor ammoniakbrandstof in Europa. Samen zijn we er trots op dat we Rotterdam positioneren als de toonaangevende wereldwijde hub voor schone ammoniak en maritieme decarbonisatie.”
“Het is geweldig om te zien dat dit strategische partnerschap zich ontwikkelt na de succesvolle proef met ammoniakbunkering in april 2025, waarbij zowel OCI als VICTROL een belangrijke rol hebben gespeeld”, verklaart Matthijs van Doorn, vice president commercie bij het Havenbedrijf Rotterdam. “Dergelijke samenwerkingen zijn essentieel voor het creëren van veilige en duurzame toeleveringsketens en zijn van cruciaal belang voor Rotterdam om zijn voorbereiding op ammoniakbunkering te bevorderen.”
Zie ook: Ammoniakoverslag tussen schepen