Selecteer Pagina

Mag het een beetje trotser?

door | 30 sep, 2022

Rotterdam is de grootste haven van Europa en staat wereldwijd in de top 4. De Nieuwe Waterweg bestaat dit jaar 150 jaar. Dat heeft mede voor de welvaart van onze stad Rotterdam gezorgd. Sinds de aanleg van de Nieuwe Waterweg konden passagiers en goederen vanuit Rotterdam naar allerlei plekken op de wereld reizen. Een lange historie die verbonden is met Rotterdam.

Tekst: Dieke van Groningen

De haven is al lang niet meer de haven van toen en dat is ook goed. Schepen zijn schoner geworden, efficiënter, sneller. We moeten met onze tijd mee. Alles is in verandering en de Rotterdamse haven laat steeds weer zien te kunnen en willen veranderen. Natuurlijk gaat dat niet zonder slag of stoot.

Deze commercieel gedreven organisatie opereert in een bijzonder krachtenveld. Het concurreert in een mondiaal speelveld, heeft te maken heeft met geopolitieke ontwikkelingen en legt in de tussentijds steeds lokaal verantwoording af. Tot 1 januari 2004 werd de Rotterdamse haven door de gemeente Rotterdam zelf beheerd, geëxploiteerd en ontwikkeld. Vanaf 1 januari 2004 werd het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam verzelfstandigd tot het huidige Havenbedrijf Rotterdam N.V. De gemeente Rotterdam is de aandeelhouder én sinds 2008 is er een tweede aandeelhouder bijgekomen, namelijk de Staat der Nederlanden. Dankzij de ontwikkeling en realisatie van de Tweede Maasvlakte.

Kortom, twee politiek gestoelde aandeelhouders, die afhankelijk van hoe de politieke wind waait zich intensiever of minder intensief met de haven bemoeien. Niet iedereen waardeert onze haven, zeker niet in het politieke domein. Dat levert interessante discussies en ook spanningen op, die ik persoonlijk de afgelopen vier jaar en ook nu als gemeenteraadslid heb mogen ervaren.

Veel van de discussies hebben als onderliggende vraag of de haven in haar verzelfstandigde rol wel de juiste besluiten neemt. Discussies die het bestaansrecht van het HbR in twijfel trekken. Terwijl dat in mijn ogen een gegeven is waar we trots op mogen zijn, want de verzelfstandiging heeft ons juist veel gebracht. Ondernemers weten beter wat er leeft en speelt dan dat wij dat weten als politici.

In ons microklimaat beseffen sommige politici zich ook niet dat de wereld van de haven vele malen groter is dan de stad Rotterdam. Dat als wij ons negatief uitspreken over ontwikkelingen in de haven je daar bedrijven, werknemers en onze internationale concurrentiepositie mee beschadigt. Niet alleen dat, je beschadigt ook het imago voor de nieuwe functies in de duurzame haven. Elke discussie die gevoerd wordt waarin de haven negatief wordt geframed, brokkelt ook de toekomst van de haven af. Alleen dat wordt veel te weinig beseft. Het aantal vacatures in de haven is inmiddels bijna 8.000 en de animo voor deze banen zeer gering.

Veel studenten willen een uitdagende baan, waarbij ze kunnen werken aan een nieuwe toekomst. Alleen de haven is te weinig bij ze in beeld. Een gemiste kans, want het is juist diezelfde haven waar met man en macht wordt gewerkt aan de toekomst van ons land en onze stad. In de haven wordt geïnvesteerd in nieuwe energievormen als waterstof, het opslaan van CO2 en het aanleggen van walstroominstallaties. Dat vraagt technisch, commercieel inzicht en een nieuwe manier van werken. Laat dat nu precies de banen zijn die er bij de bedrijven in de Rotterdamse haven vacant zijn. Het laatste jaar zijn er op het gebied van de transitie belangrijke stappen gezet die nodig zijn om de hele haven uiteindelijke CO2-neutraal te laten opereren.

De energietransitie kan in mijn ogen alleen succesvol worden als je de bedrijven hier ook een kans geeft te laten wat ze doen en willen gaan doen. Een kans geeft om nieuw talent aan te trekken om daar ook te gaan werken. Dat begint met de basis: dat wij als stad trots zijn op onze haven en alle bedrijven die in die sector werkzaam zijn. Dankzij de verzelfstandiging van de haven en de inspanningen van het HbR kiezen internationale bedrijven voor onze haven. Bedrijven die hier bijdragen aan de werkgelegenheid, de economische groei én ook toeristische ontwikkeling van onze stad.

Zo kwam vorige maand kwam het grootste containerschip van de wereld onze haven binnenvaren. Het prachtige cruiseschip de Queen Mary II lag er aan onze kade. Dat kan gewoon in Rotterdam. Er blijft een wereld te winnen, het succes start dan wel bij ons. Bij een positieve mindset dat we dit in Rotterdam kunnen. Aan mij zal het niet liggen en waar ik kan zal ik een voorstander zijn van onze prachtige haven. Volle kracht vooruit!

Dieke van Groningen is namens de VVD lid van de Rotterdamse gemeenteraad.

 

 

 

 

 

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!