Selecteer Pagina

HMT

door | 5 okt, 2021 | Bedrijveninfo

Specialist van formaat

Steeds meer opslagtanks in Rotterdam en Antwerpen zijn de afgelopen jaren voorzien van een aluminium dome, seal of drijvend dak van HMT om emissies en geuroverlast te verminderen. Toch weet niet iedereen dat de vestiging van HMT in Zwijndrecht deel uitmaakt van een bedrijf van wereldformaat, met productielocaties in verschillende landen, een veelheid aan vakkennis in huis en een uitgebreid team aan engineers.

Gepokt en gemazeld in het vak, zo kun je de regiomanager voor Europa en Afrika Rob van de Pol en sales manager Nederland Peter Dikkerboom wel beschouwen. Beiden hebben al vele jaren ervaring in de opslagtankmarkt op de teller staan. Dikkerboom en Van de Pol zijn werkzaam voor het in 1978 opgerichte Amerikaanse bedrijf HMT. Voor de Amerikaanse thuismarkt biedt het bedrijf het complete portfolio aan bouwen van tanks, producten en diensten aan, uiteenlopend van ontwerp, engineering, productie, onderhoud en inspectie. “Op het gebied van inspectie is HMT marktleider in de Verenigde Staten”, zegt Van de Pol. HMT heeft wereldwijd meer dan duizend mensen in dienst, heeft dertig kantoren op verschillende continenten en beschikt over zes eigen productielocaties. “Alleen al het engineering-team bestaat uit ruim zestig mensen”, vertelt Van de Pol. Buiten de VS – dus ook in Nederland en België – biedt HMT in eigen beheer geproduceerde aluminium domes, drijvende daken en bijbehorende seals aan. In Zwijndrecht (NL) heeft het bedrijf een verkoopkantoor en verzorgt het er de engineering, productie en distributie.

Match vinden

De laatste jaren nemen steeds meer raffinaderijen en opslagterminals producten af van HMT. “Er is een toename van petrochemische bedrijven die om onze producten vragen. Wij hebben ons weten op te werken tot een grote speler voor raffinaderijen en terminals in Rotterdam en Antwerpen”, zegt Dikkerboom. Recent heeft HMT de opdracht verworven voor het leveren en installeren van alle domes en aluminium binnendaken voor de HES Hartel Tank Terminal, die nu in aanbouw is. “Dat is een heel mooi, groot project”, vindt Dikkerboom, die de markt de laatste jaren heeft zien veranderen. “Vroeger werd een menukaart voorgelegd, waaruit klanten een keuze maakten. Nu gaan we uitvoerig in gesprek met de klant en bieden we een oplossing op maat aan. Dat werkt heel goed. Onze klanten weten precies hoe ze hun tanks moeten opereren, wij hebben verstand van onze producten. Het is zaak daarin een match te vinden. Daarbij is het fijn dat wij worden ondersteund door een grote afdeling met techneuten, die over een schat aan vakkennis beschikken.”

Van voor tot achter

“HMT is geen handelshuis”, verklaart Van de Pol. “Wij doen alles in eigen beheer. Klanten vragen regelmatig: ‘Doen jullie dat óók?’ Het mooie van onze organisatie is dat wij altijd back-up hebben, mocht er onverhoopt een machine kapot gaan. We hebben productielocaties in verschillende landen, waardoor wij snel kunnen schakelen. Voor onze klanten betekent dat minder risico en meer bedrijfszekerheid.” Dikkerboom: “Wij zijn geen agent, zoals veel andere aanbieders in de markt. Persoonlijk vind ik dat geen ideale manier van werken. Je bent dan zowel klant van de leverancier als van de tankeigenaar. Wij doen zoals gezegd alles van voor tot achter in eigen beheer, van het design, productie, tot aan het engineeren en installeren aan toe.”

Paraat staan

Recent heeft HMT zijn dome een nieuw design gegeven. Hieraan ging een uitvoerig traject vooraf, in nauwe samenspraak met klanten, legt Van de Pol uit. “In ‘voice-of-the-customer-sessies’ hebben wij klanten gevraagd wat zij belangrijk vinden en welke voorkeuren zij hebben. Op basis daarvan hebben wij een redesign van de dome gedaan. De dome is zo ontworpen dat die overal en door iedereen kan worden geïnstalleerd onder begeleiding van een HMT-productspecialist. Dit heeft als voordeel dat wij snel kunnen schakelen en dat klanten niet lang hoeven te wachten. Door dit soort voordelen hebben wij de laatste jaren steeds meer grote contracten kunnen oppakken.” Ook het bieden van service, waar HMT zelf niet direct veel aan verdient, werpt vruchten af. “Laatst belde een klant die een foute vuloperatie had gedaan. Dan staan we zaterdagavond paraat”, zegt Van de Pol. Dikkerboom: “Of neem een klant waar een deel van een oude dome van ander fabrikaat was weggewaaid. Onze mensen gingen aan de slag en binnen twee dagen was de dome weer dicht. Klanten waarderen dat enorm. Dan is het prettig dat wij zo’n brede organisatie achter ons hebben staan.” 

Strengere emissieregelgeving

Omdat de regels voor emissies steeds strenger worden, heeft HMT een kant-en-klare afgesloten dome ontwikkeld. “Met een lichte onder- en overdruk kun je opereren zonder dat er emissies uit de tank vrijkomen”, zegt Peter Dikkerboom van HMT. “Ook kunnen we bestaande tanks ombouwen, zodat aan de geldende en toekomstige regels wordt voldaan.

Het zou de branche echter helpen uniforme EU-regelgeving met een langetermijnvisie te hebben, om te voorkomen dat locaties weggaan en elders vervuilender doorgaan.”

Trend: composiet daken

Steeds meer klanten vragen HMT om composiet daken. “Deze zijn chemisch bestendig en kunnen dus voor een breed bereik aan chemische producten worden gebruikt”, verklaart Rob van de Pol van HMT. “Ook is composiet zeer robuust. Door haar unieke constructie wordt de emissie tot een minimum beperkt. Composiet kan zowel voor externe als interne drijvende daken worden toegepast. Niet iedereen kan composiet daken leveren; het is echt een specialisme van ons. HMT produceren al tientallen jaren composiet daken. Wel is aluminium en staal nog altijd het meest gevraagd.”

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!