Foto: IJsbreker TV/Havenbedrijf Rotterdam
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft de Scheurhaven heringericht. Zo is de haven voorzien van nieuwe pontons, walstroomfaciliteiten en is ook de verlichting aangepast.
In de haven zijn tien nieuwe pontons aangelegd. Twee hiervan bestaan volledig uit HDPE-kunststof en drie hybride pontons zijn gemaakt van staal en kunststof. Dit laatste noemt het havenbedrijf een innovatie, aangezien zulke pontons roest voorkomen en onderhoud vereenvoudigen. Verder zijn tien ligplaatsen vervangen en voorzien van walstroom. De verlichting in de haven is vervangen door ledverlichting. Evides en Hatenboer hebben de drinkwatersteiger in de Scheurhaven vernieuwd.
Omdat havensleepboten groter en dieper zijn geworden, was het nodig de haven structureel te verdiepen. Voor de schepen van de sleepdiensten is een 300 meter lange damwand geplaatst. Dit zorgt voor een extra diepgang tot negen meter. Daarnaast is er gebaggerd.
De herinrichting van de Scheurhaven is uitgevoerd door Hakkers (civiele werken) en Klaver (walstroomvoorzieningen), in samenwerking met Witteveen+Bos en Damen Shipyards voor het ontwerp van de pontons. “Door deze herinrichting is de Scheurhaven klaar voor de toekomst. De huidige gebruikers krijgen meer ruimte en betere voorzieningen, zodat zij veiliger en efficiënter kunnen werken”, aldus Jannet Bredius, projectmanager bij het Havenbedrijf Rotterdam.
Zie ook: Offshore windterminal op Maasvlakte