‘Facta biedt een totaalpakket aan onderhoud en advies’

De vestiging van Facta in Zevenhuizen is een specialist als het gaat om de reparatie en revisie van aandrijvingen. “We doen alles op het gebied van rotating equipment,” legt Jeroen van Mierlo, accountmanager bij Facta, uit. “Dat doen we zowel in Zevenhuizen als bij de klant – en volledig merkonafhankelijk.”

Tekst: Mels Dees

Kunt u voorbeelden geven van projecten?

“Een heel mooi project is de Maastunnel in Rotterdam, een Rijksmonument dat grootschalig gerenoveerd wordt. Aan beide zijden van de tunnel zijn roltrappen, in totaal acht, voor fietsers en voetgangers. De aandrijvingen van de roltrappen, meer dan veertig meter lang, reviseren wij. We hebben onlangs weer een van deze aandrijvingen terug gemonteerd. Dat zijn toch echt speciale projecten.”

Eigenlijk is elk project bij jullie speciaal. 

“Dat klopt. Natuurlijk hebben we vaak meerdere opdrachtgevers in een sector, zoals waterschappen, de staalindustrie, chemie en de voedingsindustrie. Je kunt in algemene zin stellen dat je bij elke locatie die produceert aandrijvingen zult aantreffen. Maar inderdaad is nooit iets hetzelfde. Aandrijvingen zijn heel gevarieerd, ook qua snelheid, vermogen en bouwvorm.”

Kunt u nog een voorbeeld van een project delen?

“Zeker, en dat speelt onder andere in de Rotterdamse haven en in die van Dordrecht. We mogen een groot aantal van de containerterminals tot onze klanten rekenen. Facta is daar nadrukkelijk betrokken bij de aandrijvingen van de kranen. Niet alleen bij het onderhoud, maar onze engineering speelt ook een rol. We onderzoeken bijvoorbeeld de mogelijkheden op het gebied van oliekoeling en oliefiltratie bij grote tandwielkasten. Sommige kasten hebben een olie-inhoud van maar liefst 800 tot 900 liter, waarbij de temperaturen soms fors oplopen, soms tot 90-95 graden. Hierdoor degradeert de olie te snel. Door de olie te koelen tot een aanvaardbaarder niveau en tegelijkertijd de olie ook te filteren, kun je de standtijd aanzienlijk verlengen. Dat kan een forse besparing op de onderhoudskosten betekenen: je hoeft minder vaak de olie te verversen en de installatie staat daardoor ook minder vaak stil.”

Jeroen van Mierlo

Jullie spreken op de website van een onderhoudsladder. Wat houdt dat in?

“Het is belangrijk met klanten in gesprek te gaan over hun onderhoud. Facta spreekt daarbij inderdaad van een onderhoudsladder, die in vijf stappen gaat van reactief onderhoud (‘er is een storing’), via periodiek en conditie-afhankelijk onderhoud (op basis van onder meer inspecties) tot proactief onderhoud. In dat laatste geval verzamel je actief informatie uit verschillende meetsystemen om de conditie van het rotating equipment te monitoren en analyseren. Het gaat dus niet om, simpel gesteld, doordraaien tot een storing optreedt, maar om monitoring en proactief reageren. Bijvoorbeeld door, als de installatie om welke reden dan ook toch al gepland stil staat, die situatie te combineren met tijdig preventief onderhoud. Voorspellend onderhoud is de hoogste trede op de ladder; op basis van algoritmes en machine learning bepalen wanneer statistisch gezien onderhoud moet worden uitgevoerd.”

En jullie kunnen elk van die tredes op de onderhoudsladder invullen.

“Zeker, inclusief de werkzaamheden die daarbij horen. Denk daarbij natuurlijk aan het demonteren en monteren, en aan het uitlijnen. Maar ook aan diensten als smeertechnisch onderhoud bij een klant. Ook voeren we trillingsmetingen uit. Als afwijkingen worden geregistreerd, is dat vaak een indicatie dat aan het systeem onderhoud of zelfs reparatie nodig is. En daarnaast kunnen onze engineers verbeteringen voorstellen, zoals ik al schetste bij het voorbeeld van de containerterminals.”

Wat is de relatie tussen onderhoud en industriële veiligheid?

“De risico’s van falen nemen af bij goed onderhoud. Wij zeggen wel eens dat als je een tandwielkast op het juiste moment onderhoudt, dat het geheel dan een oneindige levensduur heeft. Maar dan moet je, bijvoorbeeld, op tijd olie verversen. Wacht je te lang, dan ontstaat bijvoorbeeld lager- en tandschade. Dat kan vervolgens weer leiden tot bijvoorbeeld tandbreuk of zelfs asbreuk. Het kan tot ongevallen leiden.”

Heeft de energietransitie effecten in jullie sector?

“Traditioneel zie je dat aandrijvingen van bijvoorbeeld bruggen en sluizen in heel Nederland eigenlijk van oudsher overbemeten zijn. Als zo’n installatie na veertig jaar bij ons komt voor een revisie, dan is er soms weinig aan de hand. Op dit moment zie je dat aandrijvingen gemaakt worden voor specifieke toepassingen. Die zijn compacter. Het effect zie je nog meer bij de elektromotoren dan bij de overbrenging. Die motoren worden in snel tempo energiezuiniger. Maar dat geldt uiteraard ook voor de overbrenging.”

Facta levert specialistisch werk, zijn daar mensen voor te vinden?

“Dat is een uitdaging, zoals voor veel bedrijven in de technische sector. We werven nu meer dan voorheen via social media, en dat werkt. We moeten nieuwe medewerkers intern opleiden, maar dat was altijd al zo. Er is echter beslist interesse in techniek. Een groeiend bedrijf, zoals Facta, heeft echter nogal wat personeel nodig. Gelukkig blijven medewerkers lang bij ons in dienst.”