Selecteer Pagina

Autonoom varend, emissieloos containerschip in Rotterdam

door | 7 jun, 2021 | Archief, Duurzaamheid

Autonoom varend

English translation ->

In de haven van Rotterdam gaat een autonoom varend, emissieloos containerschip als shuttle tussen de terminals fungeren. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft dit bekendgemaakt. 

Wärtsilä, een Finse producent van scheepsmotoren en -schroeven maakt deel uit van een internationaal consortium van havens, onderzoeksinstellingen en bedrijven die duurzame en slimme havenlogistiek nastreven. In mei stelde de EU 25 miljoen euro hiervoor beschikbaar.

Autonoom varend, emissieloos

Het eerste project van dit consortium is het ontwerp van een autonoom varend, emissieloos containerschip, dat dienst gaat doen als shuttle tussen de terminals in de Rotterdamse haven. Dit meldt het Havenbedrijf Rotterdam, op basis van berichtgeving door de Scheepvaartkrant.

Groene stroom

Verwisselbare containerbatterijen – bekend van het project ZES – zijn de energiebron van het schip. Deze worden aan wal met groene stroom opgeladen. Het ligt in de lijn der verwachting dat in de toekomst waterstofcontainers worden ingezet.

Sensorentechniek

Een combinatie van sensorentechniek en navigatiesystemen zorgen ervoor dat de scheepsbewegingen worden geautomatiseerd. Dit geldt zowel voor het varen zelf als het laden en lossen. Wärtsilä brengt dit systeem onder de naam ‘Smart Move Suite’ op de markt. Het is getest in de haven van Singapore en een binnenhaven in de VS.

Zie ook: Drie ton voor ontwikkeling autonoom varen

English translation

Autonomous sailing, emission-free container ship in Rotterdam

In the port of Rotterdam, an autonomously sailing, emission-free container ship will function as a shuttle between the terminals. The Port of Rotterdam Authority has announced this.

Wärtsilä, a Finnish manufacturer of marine engines and propellers, is part of an international group of ports, research institutes and companies that pursue sustainable and smart port logistics. In May, the EU made €25 million available for this purpose.

Autonomous, emission-free

The first project of this consortium is the design of an autonomous, emission-free container ship that will serve as a shuttle between the terminals in the port of Rotterdam. This is reported by the Port of Rotterdam Authority, based on reports by de Scheepvaartkrant.

Green electricity

Interchangeable container batteries – known from the ZES project – are the energy source of the ship. These are charged on shore with green electricity. It is expected that hydrogen containers will be used in the future.

Sensor technology

A combination of sensor technology and navigation systems will ensure that the ship movements are automated. This applies to sailing as well as loading and unloading. Wärtsilä is marketing this system under the name ‘Smart Move Suite’. It has been tested in the port of Singapore and an inland port in the US.

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!