Accusysteem

Het deze week opgerichte Zero Emission Services (ZES) maakt het voor binnenvaartschepen mogelijk op verwisselbare accu’s te varen. Heineken heeft zich als launching customer voor het accusysteem gemeld.

ZES is een initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam, Wärtsilä, Engie en ING. Ceo Willem Dedden van ZES legt uit hoe het werkt. “Met ZES introduceren we een systeemverandering in de binnenvaart, waardoor binnenvaartschepen emissieloos varen dankzij verwisselbare batterijcontainers, ‘ZESPacks’, die worden geladen met duurzaam opgewekte stroom. Voor de verwisseling van de batterij-container wordt een netwerk van open access laadpunten ingericht. De ZESPacks worden daar omgewisseld voor volle, zodat de schepen snel door kunnen varen met minimale wachttijd.” Met twee opgeladen accu’s kan een schip 50 tot 100 kilometer varen.

Pay per use

Containerbinnenvaartschepen die met deze accu’s willen varen, betalen hier op basis van ‘pay per use’ voor. ZES brengt alleen de kosten in rekening voor de verbruikte energie en huur van de batterijcontainer. Heineken heeft zich voor de duur van tien jaar als klant aan ZES verbonden, voor het vervoer van bier van de brouwerij in Zoeterwoude naar Moerdijk. Hiervoor bouwt ZES een oplaadstation in Alphen aan den Rijn. Het streeft naar 20 oplaadstations, waarmee het landelijke dekking denkt te realiseren. 

Accusysteem

De energiecontainers zijn volgens Dedden ontworpen voor meerdere toepassingen, bijvoorbeeld voor het stabiliseren van het elektriciteitsnet of om te voorzien in een lokale tijdelijke vraag naar elektriciteit. “Het systeem is toekomstbestendig, omdat het onafhankelijk is van de energiedrager. We starten met batterijen, maar als in de toekomst waterstof goedkoper wordt, dan kunnen de containers met waterstoftechnologie op dezelfde wijze elektriciteit leveren.”

Zie ook: Patrouillevaartuig wordt drijvend lab