Selecteer Pagina

Outvie

door | 2 jan, 2024 | Bedrijveninfo

Martin van Veen

Opleiding assetmanagement voor een bredere blik

“Een jaar niet geleerd, is een jaar achteruitgang”, zegt Martin van Veen, senior adviseur assetmanagement bij Rijkswaterstaat. Hij volgde twee trainingen bij Outvie om het internationaal erkende IAM certificaat en diploma te halen op het gebied van assetmanagement. 

Tekst: Ellen Weber

Outvie biedt trainingen en conferenties waarmee professionals hun toegevoegde waarde kunnen vergroten. Kennisontwikkeling en netwerken gaan hierbij hand in hand. “We houden de markt in de gaten om innoverende en actuele trainingen en conferenties te bieden. Los van commerciële belangengroepen kiezen we sprekers en docenten, die voorlopers zijn in hun vakgebied. De trainingen zijn praktijkgericht, want nieuwe kennis is pas echt waardevol als je die meteen kunt inzetten op je werk”, vertelt Joost Meijer van Outvie. 

Assets langs de snelweg

Samen met IES Asset Management biedt Outvie opleidingen aan waarmee deelnemers het internationaal erkende IAM Certificate in assetmanagement kunnen halen. Martin van Veen, senior adviseur assetmanagement bij District Zuid, Rijkswaterstaat Midden Nederland, werkt al bijna dertig jaar in het werkveld beheer en onderhoud. “Ik ben verantwoordelijk voor de assets langs het hoofdwegennet. Voor de snelwegen zelf, de constructies langs de wegen (zoals geluidswallen en sloten), de bebording, verlichting en het dynamisch verkeersmanagementsysteem.” Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de Leidsche Rijntunnel. In die tunnel zitten wel 52 systemen: van luchtverversing tot telefoon- en alarmcentrales. “Eigenlijk beheer ik allerlei soorten assets, behalve gebouwen en machines.” 

IAM Certificate

“Een jaar niet geleerd, is een jaar achteruitgang”, zegt Van Veen, die zich voor de opleiding IAM Certificate aanmeldde. “Rijkswaterstaat heeft besloten om assetmanagement te implementeren in de bedrijfsvoering. Dan wil ik er ook alles van weten.” Het internationaal erkende certificaat zorgt er volgens Van Veen voor dat je allemaal dezelfde taal spreekt, dat je weet waarover je het hebt. Assetmanagement is bedoeld om op langere termijn de assets zo goed mogelijk in stand te houden en de juiste beslissingen te kunnen nemen. En om ervoor te zorgen dat de levensduur waarvoor de asset ontworpen is, gehaald wordt binnen risico’s die aanvaardbaar zijn en binnen de beheerkosten die zijn afgesproken. Schematisch wordt dit weergegeven in een driehoek: prestaties, kosten en risico’s.

IAM Diploma

Later volgde Van Veen ook nog de opleiding IAM Diploma in Asset Management. Het doel van deze opleiding is om assetmanagers meer inzicht te geven in hun rol. Tijdens de trainingsdagen ervaren ze wat hun functie met zich meebrengt: op tactisch niveau zijn ze de schakel tussen directie en de technische afdelingen. Zo komen ze tot een visie op de assets nu, maar vooral op de lange termijn. “Eerder opgedane kennis werd in deze opleiding toegepast”, merkte Van Veen. “Door middel van rollenspellen keken we met elkaar of we een bepaalde asset beter konden repareren of juist vervangen. We oefenden in: wie bepaalt wat? Wie is de assetmanager, wie de asset owner en wie de gebruiker? Met een management game oefenden we het politieke spel, we hoorden meer over de verantwoordelijkheden en leerden de kneepjes van het vak. In Midden Nederland probeerde ik de meeste zaken al toe te passen. De opleidingen hebben me veel bevestiging gegeven en een paar nieuwe handvatten.” 

Assetmanagement, zoals het theoretisch wordt toegepast, is echter lastig te vertalen naar de situatie bij de Rijksoverheid, merkt Van Veen. De waardenmatrix die wordt gebruikt, wordt gedreven door financiën. Bij een koekjesfabriek is het volstrekt helder. Een machine van 20.000 euro die 20 jaar meegaat, is na 10 jaar nog 10.000 euro waard als je elk jaar 1.000 euro afschrijft. Zet je de machine 20 minuten stil om ‘m te vervangen, of twee dagen om ‘m te repareren: alles is in geld uit te drukken. Maar Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het hoofdwegennet. “Een snelweg heeft een waarde omdat er auto’s overheen kunnen rijden. Daarnaast zijn er duurzaamheidsaspecten, veiligheidsissues en is de doorstroming van belang. Beschrijven hoeveel al die afzonderlijke aspecten in geld waard zijn, is moeilijk.” 

Toch raadt Van Veen het aan dat een of twee mensen uit elk onderhouds- en beheerteam deze opleiding doen, om net even iets breder naar assets te leren kijken. Ook als je bij een overheidsinstelling werkt. Van Veen: “De theorie helpt om investeringen af te wegen. Al moeten we rekening houden met zoveel meer verschillende onderwerpen. Een weg die je twee dagen afsluit om ‘m te repareren kost geld. Niet alleen voor Rijkswaterstaat zelf, maar voor heel Nederland.”

Vakgenoten ontmoeten

Wat verder leuk is aan het volgen van een opleiding: je ontmoet nog eens andere vakgenoten. Van Veen volgde de opleiding met mensen uit het waterleidingbedrijf, de afvalverwerking en een elektriciteitsmaatschappij. “Het was interessant om van elkaar te horen welke issues er bij andere organisaties spelen. Uit je comfortzone gaan, draagt bij aan een bredere blik. Hoe meer kennis je hebt, hoe makkelijker het is om oplossingen te bedenken voor je eigen dagelijkse werk.”

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!