In 1980 begon Insulcon in Steenbergen met één man, een kleine voorraad isolatiematerialen en een helder idee: warmte en energie slimmer beheersen. Vijfenveertig jaar later is dat uitgegroeid tot een internationale groep met ruim 450 medewerkers in acht landen en een leidende positie in industriële isolatieoplossingen. Ceo Patrick Noppen blikt terug én vooruit.
Tekst: Emma Veldhuis
“Mijn vader werkte destijds voor een Amerikaanse producent van hoogtemperatuur-vezelmaterialen en was verantwoordelijk voor de internationale verkoop”, vertelt Noppen. “Hij zag dat klanten niet alleen grondstoffen nodig hadden, maar complete oplossingen. Toen zijn werkgever die stap niet wilde zetten, besloot hij dat zelf te doen, als exclusief vertegenwoordiger van hun producten.”
In 1980 richtte hij Insulcon B.V. op, toen nog een klein bedrijf met een magazijn in Tholen. De focus lag vanaf dag één op kwaliteit en betrouwbaarheid. “Ik was toen twaalf”, vervolgt Noppen. “Na mijn opleiding en een uitwisseling in de Verenigde Staten, ben ik bij de basis begonnen, in het magazijn van mijn vader. Daarna kwam de binnendienst, later de buitendienst, zo heb ik het bedrijf van binnenuit leren kennen.”
Tien jaar geleden verkocht de familie het bedrijf aan een private-equitypartij. “Formeel zijn we geen familiebedrijf meer, maar het gevoel ervan is gebleven. Voor mijn vader was het geen makkelijke keuze, maar wel de juiste. We wisten: mocht mij iets overkomen, dan is het bedrijf in goede handen en kan het gewoon doorgaan. Ik draag verantwoordelijkheid voor een grote groep mensen. Dan moet je vooruit denken en zorgen dat de organisatie toekomstbestendig is. Bovendien wilde ik ervaren hoe ik me zou handhaven binnen een internationale structuur. Dat bleek uitdagend, maar ook leerzaam.”
De mentaliteit van doen, leren en verbeteren vormt nog altijd het hart van Insulcon. Insulcon is nu onderdeel van de Belgische IPCOM Group, een Europese speler in technische en bouwisolatie. “We zijn groter geworden, maar onze waarden zijn hetzelfde gebleven: betrouwbaarheid, vakmanschap en loyaliteit. Dat zit in ons DNA.”
Vandaag bestaat de Insulcon Group uit elf bedrijven in acht landen, waarvan zo’n 120 mensen in Nederland werken. “We kunnen alleen succesvol zijn als onze mensen de kans krijgen te groeien”, zegt Noppen. “Bij ons geven dertigers leiding aan productieafdelingen of technische teams. Ze hebben dat niet gekregen, ze hebben het verdiend. De manager van onze technische afdeling begon bijvoorbeeld ooit bij customer service. Een ander, die nu de productie leidt, startte daar ook. Dit soort medewerkers zijn onze diamanten. Wie inzet toont, krijgt vertrouwen en verantwoordelijkheid, zo blijven we groeien.”
De kracht van Insulcon zit in de combinatie van technische kennis en praktische toepasbaarheid. In sectoren waar temperaturen boven de 1.300 °C oplopen, telt elk detail. Met eigen engineering, productie en montage biedt Insulcon totaaloplossingen, waarmee isolatieproblemen van buitenaf worden opgelost zonder stilstand. “We leveren geen materialen, maar oplossingen. Onze klanten, actief in de thermische procesindustrie, werken continu onder hoge druk. Zij moeten onder alle omstandigheden blind kunnen vertrouwen op onze producten.”
Een goed voorbeeld van de internationale samenwerking, is een megaproject in Saoedi-Arabië, waar Insulcon alle hoogtemperatuurinstallaties leverde voor een nieuwe petrochemische fabriek. “De opdracht werd binnengehaald via onze vestiging in Zwitserland, gecoördineerd vanuit Liverpool en uitgevoerd door teams uit meerdere landen.
In een markt die voortdurend verandert door nieuwe regelgeving en duurzaamheidseisen blijft Insulcon stabiel. Volgens Noppen komt dat door bewuste keuzes voor de lange termijn. “Vanaf dag één zijn we trouw gebleven aan onze leveranciers, partners en klanten. Dat werkt twee kanten op. Onze leveranciers weten dat we niet zomaar overstappen, en klanten waarderen dat we er altijd staan.”
Die loyaliteit geldt ook intern. Verschillende medewerkers zijn al meer dan veertig jaar in dienst. “Mensen blijven omdat ze zich verantwoordelijk voelen voor wat we maken. We zijn trots op onze producten, maar nog trotser op de mensen die ze maken.” De resultaten spreken voor zich: klanten roemen het hoge serviceniveau, de kwaliteit en de betrouwbaarheid. “Dat komt doordat onze mensen die standaard zelf bewaken”, aldus Noppen.
Na 45 jaar pionieren in Europa kijkt Insulcon over de oceaan. De volgende grote stap: uitbreiding naar Noord-Amerika. “Europa wordt langzaam te klein voor ons. We onderzoeken momenteel de Amerikaanse markt en kijken naar mogelijke overnames. Ons doel is om binnen twee jaar daar actief te zijn. De vraag naar energie-efficiënte isolatie groeit ook daar sterk.”
Die ambitie sluit aan bij de duurzame koers van de groep. Als onderdeel van IPCOM zet Insulcon in op energie-efficiëntie, veiligheid en milieubewust ontwerpen. “Onze oplossingen helpen klanten energie besparen, emissies verminderen en installaties veiliger maken. Zo dragen we bij aan een industrie die toekomstbestendig is.”
“We hebben nog steeds de mentaliteit van toen mijn vader begon”, besluit Noppen. “Nuchter, technisch, betrouwbaar, alleen doen we het nu op wereldniveau. Na 45 jaar blijft het motto onveranderd: betrouwbare oplossingen voor extreme omstandigheden, gedragen door vakmanschap, innovatie en menselijkheid.”
