Veiligheidstoezicht bij risicovolle werkzaamheden draait om mensen, middelen en data. De rol van de laatste twee groeit de laatste jaren snel. Een goede ontwikkeling, volgens TSA Safety Services. Zij investeren fors in digitale systemen om de veiligheid te vergroten.
Tekst: Kim de Booij
Mensen spelen nog steeds een hoofdrol in veiligheid. “Het veiligheidsbewustzijn van mensen is onze belangrijkste focus”, beaamt Raymond Winterswijk, business support manager bij TSA. “Gelukkig zien we dat dit in de (petro)chemiesector hoog is en het aantal ongelukken flink is gedaald. Maar de focus moet onverminderd blijven, zeker nu de druk op deze sector toeneemt en ze vaak met mensen van verschillende nationaliteiten en veiligheidsculturen werken.”
Goede communicatie is daarbij een belangrijke factor. “Ook in onze rol als toezichthouder. We willen niet overkomen als de politieagent die veiligheidsbekeuringen uitdeelt. Wat wij willen, is in gesprek gaan met mensen en op een positieve manier hun veiligheidsbewustzijn vergroten. We trainen onze mensen daar ook actief in.”
TSA Safety Services traint zijn medewerkers ook in monitoring op afstand. “Sinds enkele jaren werken we met video- en gasmonitoring. We plaatsen onder meer videocamera’s bij het werken in een besloten ruimte en in gebieden waar risicovolle werkzaamheden worden uitgevoerd. In een controlekamer kijkt een ervaren veiligheidstoezichthouder op afstand mee. Die toezichthouder moet wel vooraf leren hoe je observeert vanaf een scherm.”

Raymond Winterswijk
Deze digitale vorm van toezicht houden is veiliger dan de traditionele, ziet Winterswijk. “Met ons zelf ontwikkelde camerasysteem Spider kunnen we niet alleen buiten een besloten ruimte meekijken, maar ook binnenin. We zien dus veel meer. We staan bovendien in direct contact met degene in de besloten ruimte. Daarmee kunnen we de veiligheid een stuk beter monitoren dan een mangatwacht.”
Een hele dag naar een monitor turen is echter ook niet realistisch. “Daar zou iedereen gek van worden”, weet ook Winterswijk. “Daarom werken we altijd in duo’s die om de twee uur wisselen van taak: monitoring op het scherm en als fieldoperator buiten toezicht houden. Het mooie is, dit duo kan tot wel twaalf ruimtes tegelijk monitoren.”
Met name voor dergelijke grote projecten is het gebruik van Spider een eenvoudige keuze: doen. Het is veiliger en je hoeft minder mangatwachten in te schakelen. Maar bij kleinere projecten kunnen de kosten voor deze innovatieve techniek hoger uitpakken dan de inzet van een traditionele manwacht. “Techniek is veiliger, maar tot hoeverre ben je bereid om daarvoor te betalen? Dat verschilt per bedrijf en per risicosituatie. Daarover voeren we een open gesprek met onze opdrachtgevers. Gelukkig hebben we bovendien inmiddels ook voor kleinere projecten compacte systemen ontwikkeld die snel en flexibel in te zetten zijn.”
Waar TSA Safety Services vooral het gesprek over wil aangaan, is het verbeteren van de veiligheid. Winterswijk: “We willen hierin een waardevolle partner zijn voor onze klanten. Daarom werken we nu ook aan een nieuw systeem: Datavision. In dit AI-systeem verzamelen we de vele honderden meldingen van veiligheidsissues en positieve signaleringen die onze mensen dagelijks maken. Datavision analyseert ze, signaleert trends en zal mogelijk ook in de toekomst issues kunnen voorspellen. Daarmee kunnen we onze klant nog beter adviseren. Want zij hebben vaak zelf wel goed inzicht in de ongelukken en bijna-ongevallen, maar niet in de ijsberg aan kleine aandachtspunten daaronder die het verschil zijn tussen (bijna) ongeval of niet.”
AI doet ook zijn intrede in de analyse van video- en gasmonitoring. “Er zijn al systemen die kunnen waarnemen of iemand een helm draagt of niet. Zo niet, dan krijg je daar meteen melding van. En zo bestaan er dankzij camera’s, sensoren en slimme software natuurlijk nog veel meer digitale mogelijkheden rondom veiligheid. Mijn toekomstdroom is dat al deze data ooit bij één regionale meldkamer binnenkomt.”
Zo’n meldkamer zou een verregaande samenwerking van tal van veiligheidspartijen vragen. “Die is er deels al: The Safety Network. Het is een heel waardevol samenwerkingsverband van bedrijven in veiligheidsopleidingen, -advisering, -toezicht en bijbehorende hard- en software. Wij maken er deel van uit.”
TSA Safety Services werd 30 jaar geleden opgericht en is in de loop der jaren uitgegroeid tot een toonaangevende veiligheidsorganisatie met 200 vaste medewerkers en een flexibele schil van nog eens 100 professionals. Het bedrijf is gespecialiseerd in toezicht bij risicovolle werkzaamheden – in ruimte, activiteit en gebied – en draagt bij aan een veilige werkomgeving in uiteenlopende sectoren. TSA Safety Services opereert 24/7 en is gecertificeerd volgens ISO 9001, VCA-P en NEN 4400-1. Daarnaast beschikt TSA over een eigen werkplaats voor verhuur, verkoop, onderhoud en de kalibratie van gasdetectieapparatuur.
Ook de techniek van gasmonitoring gaat hard. Gasmeting wordt vaak geïntegreerd in het veiligheidstoezicht (buitenwacht/mangatwacht etc.), elektronische monitoring, rapportage en controle van werkplekken. In deze apparatuur worden steeds meer technieken geïntegreerd. Denk onder meer aan positiebepaling of een ‘mandown’-functie in persoonlijke gasmeters.
