In de petrochemische industrie draait alles om continuïteit. Elk uur dat een installatie stilstaat, telt. Ebert HERA Nederland zorgt ervoor dat fabrieken blijven draaien: veilig, efficiënt en volgens planning. Het bedrijf is al jaren een vertrouwde partner van onder meer Shell en BP voor onderhoud, projecten en turnarounds. Vanuit Hoogvliet leiden Frenk Mostert, regio manager, en Edwin de Kok, operations manager, de dagelijkse operatie. Hun aanpak is nuchter, maar ambitieus: “We willen onze klanten van A tot Z kunnen ontzorgen.”
Tekst: Jeanette van Swaal
Ebert HERA Nederland maakt deel uit van de Duitse Ebert HERA Esser Group, een familiebedrijf met ruim 3.000 medewerkers en 45 vestigingen in Europa. In Nederland bestaat de organisatie uit twee entiteiten: Ebert HERA West-Nederland B.V. (Hoogvliet) en Ebert HERA B.V. (Geleen, het voormalige Sitech). Samen bestrijken ze de hele Nederlandse markt, van de Maasvlakte tot Geleen, en ook over de grens in Antwerpen weten klanten Ebert HERA te vinden.
“Die combinatie van lokale slagkracht en internationale kennis maakt ons sterk”, zegt Mostert. “Onze collega’s in Duitsland en Geleen beschikken over enorme ervaring op het gebied van multidisciplinair onderhoud. Daar profiteren we in Rotterdam weer van.”
De focus van Ebert HERA ligt op de petrochemische industrie. Het bedrijf is actief op sites als Shell Pernis, Shell Moerdijk en BP Rotterdam-Europoort. Daar verzorgt het piping en mechanical turnarounds, E&I-werkzaamheden en dagelijkse maintenance. “Onze scope loopt van veiligheidskleppen en heat exchangers tot leidingen, tanks en instrumentatie”, vertelt De Kok. “We voeren kleine en middelgrote projecten uit en brengen steeds vaker disciplines samen binnen één team. Dat doen we nu nog op geselecteerde projecten, maar het is wel de richting waarin we verder willen groeien.”
Veiligheid en kwaliteit vormen de ruggengraat van de organisatie. Ebert HERA heeft eigen trainings- en competentieprogramma’s om vakmanschap en veilig gedrag te toetsen. Nieuwe medewerkers ondergaan tests in de werkplaats in Hoogvliet of bij het trainingcenter in Recklinghausen. “Onze mensen moeten veilig en gezond kunnen werken”, benadrukt Mostert. “Daar doen we geen concessies aan.”
Hoewel Ebert HERA van huis uit een mechanische dienstverlener is, heeft het bedrijf twee jaar geleden een eigen Electrical & Instrumentation-afdeling opgericht. De ambitie is duidelijk, zegt De Kok: “We willen die discipline verder uitbouwen met meer klanten en meer volume in het onderhoud. Bij Shell Pernis en Moerdijk werken we al met E&I-teams, maar we zien ook mogelijkheden bij andere opdrachtgevers.”

Daarnaast werkt Ebert HERA aan een verdere integratie van diensten. In Geleen wordt al jaren volledig ‘van scoping tot oplevering’ gewerkt, inclusief engineering, inkoop en materiaalbeheer. Mostert: “Dat concept brengen we nu ook naar de Botlek. We gaan voor het eerst multidisciplinair onderhoud uitvoeren als MCC voor een nieuwe klant op de Maasvlakte. Daar zijn we verantwoordelijk voor het volledige onderhoud: van engineering tot spare-partsbeheer. Dankzij ons grote distributiecentrum in Maastricht, waar we ook voor Chemelot alle reserveonderdelen beheren, kunnen we onderdelen snel leveren en registreren. Dat zorgt voor een soepele operatie en minimale downtime bij de klant.”
De arbeidsmarkt blijft een hoofdpijnpunt. Goede technici zijn schaars en opleiden kost tijd. “Het tekort is groot, in alle lagen”, merkt Mostert op. “We werken nauw samen met opleidingsinstituten en geven jonge mensen de kans zich in de praktijk te ontwikkelen.” De Kok bevestigt: “Het blijft de kunst om kennis en ervaring vast te houden. Dat doen we door mensen veel verantwoordelijkheid te geven en zelf op de vloer te staan als het moet.”
De petrochemische markt krimpt en dat vraagt om een andere aanpak. “Het is niet meer genoeg om goed werk te leveren”, zegt Mostert. “We moeten efficiënter organiseren, met minder overhead en strakkere voorbereiding. Samenwerking tussen klant en aannemer in één team maakt het verschil. Alles moet in één keer goed.” Ebert HERA heeft daar de middelen voor: eigen digitale tools, zoals MainTASK, Roser en Power BI voor planning en voortgangsmeting, en het kwaliteitsprogramma WEBSONIK voor las- en materiaalbeheer.
De betrouwbaarheid van Ebert HERA blijkt uit de duur van de klantrelaties. Met Shell en BP werkt het bedrijf al meer dan tien jaar samen. Mostert: “Onze turnarounds op Shell Pernis, Moerdijk en BP Rotterdam zijn elk jaar weer grote prestaties. Veilig, op tijd en binnen budget. Dat kun je alleen bereiken als je elkaar vertrouwt.” De Kok voegt toe: “Veel van onze mensen hebben zelf bij de klant gewerkt. We begrijpen wat er speelt aan de andere kant van de tafel en dat helpt enorm in de samenwerking.”
Vooruitkijken doet Ebert HERA met beide benen op de grond. De komende jaren wil het bedrijf verder groeien in de regio Rotterdam, met steun van de kennis en ervaring uit Geleen. “We blijven wie we zijn”, zegt Mostert. “Geen snelle groei om de groei, maar duurzame relaties. Onze klanten weten dat we er staan als het erop aankomt, dat is wat ons sterk maakt.”
