
Foto: Danny Cornelissen
On-Site Machining, precies waar het nodig is. Dat is de kern van OSM International uit Strijen. Sinds 2004 levert het bedrijf machinale bewerkingen ter plaatse: boren, frezen, draaien, (in-lijn) kotteren, flensvlakken, uitlijnen met lasertechniek. Overal waar stilstand duur is en demontage onwenselijk. Directeur André de Bruin zegt het nuchter: “We zijn een flexibel bedrijf. Ongeveer 60 procent is gepland werk, de rest is ad hoc. Als er nú een probleem is, schakelen wij ook nú.”
Tekst: Jeanette van Swaal
OSM beschikt over een uitgebreide vloot mobiele werktuigmachines. Het onderscheid zit in de eigen ontwikkeling: als een klantsituatie buiten de standaard valt, ontwerpt en bouwt OSM z’n eigen draagbare machine. De Bruin: “We hebben veel know-how in huis. Bestaat de machine niet, dan maken we ’m. Dat is onze kracht.”
Zo ontwikkelde OSM onlangs een pneumatisch aangedreven unit om in zeer beperkte ruimte een contour aan pijpstukken te slijpen. Veilig en zonder concessies aan kwaliteit. Een andere maatwerkoplossing zaagt door staal en beton (refractory leidingen) zónder koeling, om vochtopname in de isolatie te voorkomen. “Die hebben we in Qatar ingezet en straks in Zweden. Kennis bouw je op en neem je weer mee naar het volgende project.”
In sectoren als (petro)chemie, machine- en apparatenbouw en maritiem is verplaatsen simpelweg geen optie. “Een motorblok uit een schip trekken? Onhaalbaar. Een platform stilleggen voor transport? Onbetaalbaar”, aldus De Bruin. On-site machining voorkomt demontage, transport en lange stilligtijden. Het resultaat: kortere downtime, lagere kosten en minder risico. Juist offshore, waar de omstandigheden vaak extra uitdagend zijn, bewijst die aanpak zijn waarde.
Het dienstenpakket van OSM is breed en diep. Het team voert in-lijn boren en kotteren uit aan scharnierpunten van kranen, aandrijvingen en tandwielkasten, vlakt flenzen tot circa veertien meter voor pedestals en toepassingen in wind- en hijsinstallaties, en verzorgt uitlijnen en referentiebepaling met laser. Daarnaast bewerken ze cilinders en voeringen, pijpenkoelers, fundatievlakken en as-tappen, en nemen ze boor- en tapwerk rechtstreeks op locatie voor hun rekening.
Die werkzaamheden beperken zich niet alleen tot reparaties of onderhoud. OSM speelt ook een rol bij nieuwbouwprojecten. “Bij de bouw van offshore installaties of zware machines zorgen wij dat flenzen, scharnierpunten en fundaties direct in lijn en volgens specificaties worden bewerkt”, vertelt De Bruin. “Zo begint een installatie meteen goed en voorkom je problemen achteraf.”
Daarnaast heeft OSM een zusteractiviteit in Metalock: een koude reparatiemethode voor gietijzer met krammen. “Daar wordt niet gelast”, legt De Bruin uit. “Je brengt de sterkte terug zonder warmte-inbreng. Vaak combineren we Metalock met on-site bewerkingen tot één oplossing.”
OSM telt 18 medewerkers: uitvoerende specialisten, werkvoorbereiding en een compacte staf. De ploeg is VCA-gecertificeerd en voor offshore inzet zijn de vereiste certificaten op orde. “We opereren wereldwijd, en rijden door heel Europa. Onze bussen gaan met machines en materiaal op pad; voor verre projecten vliegen we met equipment”, zegt De Bruin. Snelheid is belangrijk, maar nooit ten koste van veiligheid. “Soms is ‘meteen’ simpelweg niet reëel. Wel starten we diezelfde dag met voorbereiding en planning.”
Wat OSM drijft, is vakmanschap. “Ik ben een troubleshooter”, zegt De Bruin. “Je neemt afstand, overziet het probleem en bedenkt de beste route. Dat is elke keer anders en dat maakt dit werk zó leuk. Werk is mijn hobby.” Die houding klinkt door in het personeelsbeleid: liever motivatie en aanleg dan een papiertje. “Diploma’s zijn mooi, maar liefde voor het vak weegt zwaarder. Wie wil leren, krijgt een kans. We leiden mensen intern op, bouwen verantwoordelijkheid op en benutten ieders sterke kanten. Onze technicians zijn daarbij onze ambassadeurs in het veld: zij maken bij de klant het verschil en laten zien waar OSM voor staat.”
De Bruin is uitgesproken over samenwerking: “Vertrouwen is de basis. We staan klaar, ook ’s avonds en in het weekend, maar wel op een manier die veilig en verantwoord is. Als je respect hebt voor elkaars vak, bouw je aan lange relaties. Daar gaan we voor.” Die no-nonsense cultuur is ook intern voelbaar. “We zijn plat georganiseerd. Ik maak offertes, kijk in de planning, en weet precies wat er op de werkvloer gebeurt. De deur staat altijd open.”
Voor asset owners en contractors is OSM een totaalleverancier op locatie: meedenken, engineeren, bouwen en uitvoeren. “Wij ontzorgen”, vat De Bruin samen. “Soms komt een klant met een plan en blijkt het slimmer of sneller te kunnen. Dan zeggen we dat ook. Eerlijkheid duurt het langst en uiteindelijk gaat het om veilig, snel en goed. In die volgorde.”
Die combinatie van expertise, flexibiliteit en toekomstgerichtheid wil OSM ook laten zien op de komende maritieme vakbeurs. “Bezoekers willen oplossingen voor onderhoud en reparatie”, zegt De Bruin. “Met onderdelen, tools en projectvoorbeelden maken we direct duidelijk wat we doen. Wie langs onze stand loopt, moet het meteen zien en begrijpen. Want uiteindelijk draait het om vertrouwen en vakmanschap en dat brengen wij naar elke locatie, waar ook ter wereld.”