
Jan Bakker
Motoren met meerwaarde; onder dat motto levert Kolmer Elektromotoren vanuit een energieneutraal bedrijfspand in Harderwijk elektromotoren in de hele Benelux. Met een grote voorraad van de meest uiteenlopende elektromotoren van het merk Cantoni biedt Kolmer oplossingen voor diverse industrieën, waaronder de scheepvaart en de machinebouw.
Tekst: Marjo Peppelaar
Wat maakt Kolmer uniek in de zeer competitieve markt voor elektromotoren? Technisch manager Jan Bakker: “Wij hebben een voorraad van ongeveer 20.000 motoren, zowel standaard als met rem. En die hebben we helemaal voorbereid, zodat wij binnen 24 uur een passende elektromotor naar de klant kunnen sturen. Wij doen dat met het merk Cantoni, een product dat tot het laatste boutje en moertje helemaal uit Europa komt, waardoor de transportlijnen veel korter zijn dan concurrerende motoren uit goedkope-productielanden.” Mede dankzij de samenwerking met 25 servicepartners verdeeld over Nederland, extra voorraden in Europa en vier productielocaties in Polen, is snelle levering altijd mogelijk.
Want in de zeer competitieve markt voor elektromotoren komt het aan op snelheid, flexibiliteit en technisch kennis, weet Bakker. Naast de brede range standaardmotoren heeft Kolmer alle onderdelen op voorraad. Bij Kolmer is het werkproces zo ingericht, dat snel op speciale wensen van de afnemers kan worden ingespeeld. Die kan in eerste instantie een elektromotor samenstellen met behulp van de componenten op de website. “En als de klant ook daarmee niet uit de voeten kan, stellen we in samenspraak met onze eigen engineering-afdeling, werkplaats en spuiterij, de elektromotor samen die helemaal aan de specificaties voldoet.”
Dit varieert van kleine aandrijvingen voor de machinebouw tot megawattmotoren voor de petrochemie of onderwatermotoren voor de scheepsbouw. Bij Kolmer worden motoren helemaal volgens de specificaties van de klant gebouwd. Dat varieert van de toepassing van speciale assen en remmen tot het roestvast maken van de elektromotor met een coating, maar ook klanten begeleiden bij grote motoren die rechtstreeks op maat in de fabriek worden geproduceerd. Technische kennis is daarbij enorm belangrijk, zegt Jan Bakker. “Als je bijvoorbeeld specifieke vragen hebt, dan is het vaak lastig om de juiste personen te vinden die je vragen kan beantwoorden, want goed technisch personeel is schaars. Ik denk dat we daarin een waardevolle partner zijn voor onze klanten.”
Naast Cantoni levert Kolmer elektromotoren onder het merk EMK. “Dat staat voor Elektro Motor Kolmer, een merk dat in China wordt geproduceerd. Dit is een kwalitatief goed product tegen een lagere prijs, ideaal voor omstandigheden waarin de elektromotor weinig te lijden heeft.” Speciaal voor elektromotoren in de ATEX-omgeving is het merk Cemp. “Daarbij moet je denken aan explosiegevaarlijke omgevingen waarin de elektromotor nooit de oorzaak mag zijn van de explosie. In ATEX zijn wij de grootste in de Benelux met een voorraad vanaf 0,9 kW tot en met 200 kW.”
Dankzij het enorme aanbod en de expertise bij Kolmer kunnen klanten steeds voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Bakker: “In de scheepvaart is bijvoorbeeld in 2021 een wet ingegaan dat ook remmotoren aan boord van schepen moeten voldoen aan de nieuwste energienorm als ze bijvoorbeeld continu draaien. Maar dat heeft nogal wat voeten in de aarde omdat die nieuwe motoren groter zijn. Dan is het handig dat de klant op onze website kan checken of de nieuwe remmotor past in het deel van schip waar hij moet staan. En past dat niet? Dan hebben we onze telefoonlijn. Dankzij onze eigen werkplaats en engineeringafdeling kunnen we altijd samen met de klant kijken hoe we hem kunnen voorzien van een elektromotor op maat.”
Een opvallende recente innovatie van Kolmer is de ontwikkeling van een speciale coating die voorkomt dat elektromotoren roesten en die zelfs bestand is tegen zout water. Deze KTC (Kolmer Top Coating) heeft de unieke eigenschap dat bij beschadigingen het water niet achter de verf kruipt, waardoor de motor tot vier keer langer meegaat. Extra onderscheidend is dat deze coating niet alleen op gietijzeren, maar ook op aluminium motoren kan worden toegepast. “Aluminium is normaal gesproken niet goed bestand tegen zout water”, legt Bakker uit. “Dankzij deze coating kunnen aluminium motoren dus ook aan boord van schepen staan. Dit bespaart enorm veel gewicht en biedt nieuwe mogelijkheden voor de scheepvaartindustrie.” Kolmer zal deze nieuwe ontwikkelingen in november presenteren op Europort, de grote tweejaarlijkse internationale vakbeurs voor de maritieme industrie, van 4 tot en met 7 november in Rotterdam Ahoy, waar de nieuwste technologieën in de scheepvaart worden gepresenteerd [zie ook elders in deze editie, red.].
In de scheepvaart is sinds 2021 een wet van kracht die vereist dat remmotoren aan boord van schepen moeten voldoen aan de nieuwste energienorm IE3 voor hoogcontinu gebruik. Dit betekent dat de motoren zuiniger zijn en minder energie verbruiken. Kolmer anticipeert voortdurend op deze regelgeving en ontwikkelt producten die aan deze normen voldoen. Op vakbeurs Europort presenteert Kolmer onder andere het snelle maatwerkprogramma voor remmotoren en een innovatieve C5-coating die snel toepasbaar is en de levensduur van motoren tot vier keer verlengt.