
Voldoen ze nog aan de normen? Welk onderhoud is wanneer nodig? En welke termijn kan ik aanhouden voor de volgende inspectie? Dat is wat je wilt weten over jouw opslagtanks en leidingen. Het liefst zonder te veel poespas en natuurlijk zo veilig mogelijk. Mistras zorgt ervoor.
Tekst: Kim de Booij
Mistras Group b.v. behoeft in de tankopslagwereld geen toelichting en ook binnen de petrochemie leert men dit inspectiebedrijf steeds beter kennen. Integrale benadering is waar het Mistras vooral om bekend staat. “In twee, drie dagen kunnen we een complete opslagtank van dak tot bodem inspecteren en een eindrapport opleveren”, aldus managing director Michel Kramer Freher.
Het rapport vermeldt wat de aandachtspunten voor reparatie of modificatie zijn en hoe lang de tank op basis van huidig gebruik nog meegaat. “Dat doen we op basis van risk based inspecties (RBI), metingen en voorspellende analyses van historische en meetdata.”
“Bijkomend voordeel van RBI is dat gelijkwaardige tanks die hetzelfde opereren, niet allemaal voor inspectie open hoeven”, vertelt senior inspector Naresh Bharatsingh. “Op basis van ‘similar service’ gaan ze mee in de inspectiebevindingen van een vergelijkbare tank.” Kramer Freher vult aan: “Hoe minder tanks leeg, schoon en open hoeven, des te beter. Qua veiligheid en voor het milieu. Ik verwacht dat bedrijven in de toekomst niet meer gebonden zullen zijn aan inspectietermijnen, maar dat tankeigenaren juist andersom moeten gaan aantonen waarom opslagtanks nog geopend moeten worden.”
Mistras ondersteunt deze beweging. “We zetten nu al zoveel mogelijk robotica in om het aantal betredingen van mensen in besloten ruimtes te minimaliseren. Ook voor tankbodeminspecties. In de tankwereld zie je dat die vaak nog een uitdaging vormen. Wij hebben echter een manier ontwikkeld om tankbodems van buitenaf te inspecteren op corrosie, terwijl ze dicht en in gebruik zijn.”
Die methode heet TANKPAC™. “De opbouw van corrosieproduct (roest) op of onder de tankbodem genereert ‘geluid’ of beter gezegd trillingen. Met onze AE-technologie pikken wij die akoestische emissie op. Al na een uur ‘luisteren’ kunnen we zien of er sprake is van actieve corrosie, waar de locaties zich ongeveer bevinden en hoe ernstig het is. In ons rapport geven we de ernst/gradatie aan. Hiermee kunnen we goede van slechte tanks onderscheiden zodat bedrijven hun maintenance op de juiste tanks kunnen richten. Daarnaast zien we veel mogelijkheden om de TANKPAC-data te combineren met de data van in-line tankbodem scanningrobots.”
Deze techniek sluit goed aan bij ‘data driven decision making’, waarbij maintenanceplanning en inspectiestrategie op basis van data wordt gedaan. “Dat is zeker de toekomst”, stelt Kramer Freher. “Dankzij onze ervaring hebben we bij Mistras gelukkig al veel historische data in huis van de assets van onze klanten; we bewaren alle rapporten.” “En er zit veel kennis in onze medewerkers”, vult Bharatsingh aan. “Niet alles komt rekenkundig uit systemen, je hebt ook inzicht vanuit praktijkervaring nodig om tot een goed oordeel en rapport te komen.”
Een goed rapport is bij Mistras kort en krachtig. “Het draait om heldere meetresultaten en een duidelijke conclusie”, aldus Bharatsingh. “Wil de klant wat meer beschrijving, dan kan dat ook”, vult Kramer Freher aan. “We werken met eigen, flexibele formats voor onze rapporten, dus bewegen eenvoudig mee met de wensen van de klant. Dat geldt ook voor ons inspectieprogramma. Met de klant stemmen we af wat deze wel/niet of meer/minder geïnspecteerd wil hebben.”
Mistras biedt nog een derde en vierde vorm van flexibiliteit. “Onze snelheid en combinatie van diensten”, legt inspection manager Frank Rolink uit. “We kunnen al binnen enkele dagen starten als het nodig is. En we voeren indien gewenst naast inspectiewerk ook NDO uit. We bieden een totaalpakket, niet alleen voor tanks, maar ook voor vaten en leidingen. Die kunnen we in één opdracht meenemen.”
Het bijzondere aan leidinginspecties van tankterminalleidingen is dat er geen heldere nationale of Europese norm is. Rolink: “Daarom passen wij de API Standard 570 toe, een Amerikaanse norm die heel praktisch aangeeft hoe leidinginspectie moet worden uitgevoerd.” “En zo hanteren we voor opslagtakinspectie de EEMUA Publication no 159, de Europese tegenhanger van API Standard 653”, gaat Kramer Freher verder. “Deze sluit beter aan op de Europese tankbouwnormen.”
De uitdaging is dat het lang duurt voordat nieuwe technologieën opgenomen worden in Europese regelgeving, geeft Kramer Freher aan: “Nu pas, in editie 6 van de EEMUA 159, is er ruimte voor in-line tankrobots gekomen. En akoestische meetmethoden hebben we al lang, maar krijgen normtechnisch nog steeds niet de waardering die ze verdienen. Er is dus op dat vlak nog veel werk te verrichten.”
Mistras voert ook fit for service analyses en berekeningen uit. Op basis van deze FFS analyses wordt gecontroleerd of een nieuwe of bestaande tank of leiding aantoonbaar veilig (terug) in gebruik kan worden genomen.