Selecteer Pagina

VOTOB

door | 1 okt, 2025 | Company info

‘Tankopslag is een levendige sector in Europa’

Waarom zien investeerders het zitten om hun geld te beleggen in tankopslag? Willem Henk Streekstra, directeur van brancheorganisatie VOTOB, merkt dat het goed gaat met tankopslagbedrijven. “De sector zal de komende jaren een cruciale rol gaan spelen bij het halen van groene doelen én het is van belang voor miljoenen gepensioneerden.”

Tekst: Ellen Weber

Brancheorganisatie VOTOB ondersteunt tankopslagbedrijven bij veilig, duurzaam en transparant ondernemen. Willem Henk Streekstra, directeur VOTOB, merkt dat de tankopslag een levendige sector is. “Elke sector heeft ups and downs. In de chemie houden bedrijven ermee op. En raffinaderijen klagen over marges, maar in de opslagsector wordt volop bijgebouwd. Mensen proberen het perceel dat ze hebben verder vol te zetten met terminals omdat er vraag naar is.” Streekstra merkt dat mensen graag in terminals willen investeren. Zo heeft Tepsa het GES-terrein in Rotterdam gekocht. 

Maatschappelijk belang

Investeerders komen veelal van buiten Europa. “Europa wil niet meer in fossiel investeren, maar daarbuiten is er veel interesse in terminals omdat het een betrouwbare, rustige sector is die een stabiel rendement oplevert. Pensioenfondsen van buiten Europa willen graag in onze sector beleggen omdat het op de lange termijn behoorlijk wat oplevert. Daarmee vervullen wij een groot maatschappelijk belang”, vertelt Streekstra. “Dankzij beleggingen in de tankopslagsector kunnen miljoenen gepensioneerden in Australië en de Verenigde Staten straks van hun oude dag genieten.”

Willem Henk Streekstra

Groene doelstellingen

Een deel van de investeerders ziet dat fossiel nog wel even nodig is, hoewel de Europese politiek vindt dat we daar zo snel mogelijk vanaf moeten. “‘Aan het einde van de dag hebben we moleculen nodig’, zei een investeerder treffend. En die zijn vooralsnog fossiel, want voorlopig kunnen we in Europa nog niet van de wind leven”, zegt Streekstra. Een andere belangrijke reden om in terminals te investeren is de groene kant. Door de Europese regelgeving is er een behoorlijke vraag naar brandstoffen en moleculen van biologische oorsprong. In Europa is bijvoorbeeld afgesproken dat bij de kerosine voor vliegtuigen 2 procent biobrandstof bijgemengd moet worden. “Dat moet wel goed geregeld worden omdat het schaars goed is met een hoge prijs. Het wordt per schip in containers aangevoerd en moet in aparte tanks worden opgeslagen. Daar wordt door bedrijven op geïnvesteerd.”

Opslag biobrandstoffen

“Voor fossiel, maar ook voor biobrandstof, is Nederland een belangrijke draaischijf voor de wereld. Het komt hier naartoe en wordt hier bewerkt. Nu gaat het niet helemaal goed met de bioraffinage in Europa. Toch vervult Nederland een belangrijke rol en daarom willen mensen investeren in deze sector. Wij leveren een belangrijke bijdrage aan de vergroening, mits we er geld mee kunnen verdienen.” 

De chemiewereld heeft het moeilijk op dit moment; talloze bedrijven stoppen in Europa. Moleculen worden hier niet meer gemaakt, maar worden geïmporteerd. Dat levert vraag op naar logistieke faciliteiten, zoals terminals, om moleculen vervolgens naar fabrieken toe te brengen die er weer allerlei kunststof producten van maken. Streekstra hoopt van harte dat de basischemie behouden blijft in Europa. “We zouden veel zuiniger moeten zijn op onze assets. We zouden ervoor moeten zorgen dat chemiebedrijven hier wél met winst kunnen draaien. Ik hoop dat de politiek met een goed antwoord komt, om te voorkomen dat ze allemaal uit Nederland vertrekken.” 

Waterstof

De afgelopen jaren is er ook veel gepraat over groene waterstof en de import van groene ammoniak. “Burgers waren bezorgd, burgemeesters verontrust. Maar het gaat niet zo hard als men een paar jaar geleden dacht. Dat komt omdat groene waterstof heel duur is in het begin. Het ontbeert de markt om kopers te vinden. India, Saoedi-Arabië, Chili en Canada beginnen er daarom nog niet aan; je gaat geen miljardeninvestering doen als je niet weet of je kopers hebt. Uiteindelijk zal waterstof wel goedkoper worden, maar niemand weet wat de bodemprijs is. De verwachting is dat die altijd veel hoger ligt dan de huidige energieprijzen.” Volgens Streekstra zal waterstof op gang komen. Maar het zal in het begin heel klein zijn en met name gericht zijn op bestaande waterstof- en ammoniakvragers. 

Motor Nederlandse economie

Wat Streekstra van belang vindt, is dat Europa geen blokkade wordt voor die nieuwe ontwikkeling. “We zouden de waterstofeconomie op gang moeten brengen, anders gaan we onze groene doelstellingen simpelweg niet halen. De overheid en het bedrijfsleven moeten serieus met elkaar omgaan om de transitie mogelijk te maken. Als Europa eenmaal op grote schaal waterstof gaat importeren, dan zal de tankopslagsector hierin een cruciale rol spelen en dat is gunstig voor Nederland. Tankopslag levert de brandstof voor de motor van de Nederlandse economie.” 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!