
In de wereld van de zware industrie draait alles om continuïteit, veiligheid en precisie. Stilstand geen optie, stelt Jan Willem Klaas, general manager van KIS Group Nederland, onderdeel van het Noorse KIS AS. “Elke stilgevallen machine of niet-gecertificeerde hijsinstallatie betekent direct productie- en omzetverlies, en mogelijk zelfs gevaarlijke situaties. Al meer dan vijftig jaar zorgen wij dat industriële installaties blijven draaien. Slim, veilig en zonder gedoe.”
KIS Group is specialist in zowel CNC- & bewerkingstechniek als hijs- en heftechniek. Twee vakgebieden die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn binnen de productie- en overslagsector. Het bedrijf heeft zeven vestigingen in Nederland, waaronder in Rotterdam. In de Europoort bedient het uiteenlopende klanten – van metaalverwerkers tot logistieke dienstverleners en van tankterminals tot machinebouwers – met één heldere belofte, zegt Jan Willem Klaas: “Wij zorgen dat uw proces blijft draaien. KIS is meer dan een inspectiebedrijf. Wij denken ook mee over preventief en correctief onderhoud, met als doel downtime te voorkomen. Wij zijn pas tevreden als de installaties van onze klanten probleemloos en veilig functioneren, dag in, dag uit. In een omgeving als de Europoort is betrouwbaarheid immers essentieel. Ik zeg altijd: wij verkopen veiligheid.”
De CNC- en bewerkingsactiviteiten van KIS Group komen voort uit de voormalige technische dienst van Stork. “Dit werd later als zelfstandig bedrijf voortgezet onder de naam ‘Primoteq’, wat nog altijd veel bekendheid geniet in de markt. Minder bekend is dat wij dit sinds 2018 vanuit KIS Group uitvoeren”, vertelt Klaas. Zijn doel is dit meer bekendheid te geven. “Onze technici zijn dagelijks actief met onderhoud, revisie en retrofit van CNC-gestuurde bewerkingsmachines, zoals freesbanken, draaibanken en complete bewerkingslijnen. In een regio waar precisieproductie vaak 24/7 doorgaat, is het essentieel dat deze machines betrouwbaar presteren.” De werkwijze bestaat uit het analyseren van geometrie, slijtage en vervangingsgraad, het toepassen van voorspellend onderhoud in plaats van reactief ingrijpen, de inzet van correctieve service met korte responstijden en een merkonafhankelijke aanpak. “We werken met alle grote merken. Ook bieden we volledige ondersteuning bij machineverplaatsingen, inclusief afstelling en herinbedrijfstelling. Het resultaat: minder ongeplande stilstand, hogere productkwaliteit en een levensduurverlenging van machines.”
Waar zware lasten worden verplaatst, moeten systemen 100 procent betrouwbaar en veilig zijn, vervolgt Klaas. “Onze EKH-gecertificeerde inspecteurs en monteurs verzorgen het volledige onderhoud en de keuring van hijsmiddelen, bovenloopkranen, takels en hijsjukken. Maar, zoals ik net zei, we doen meer dan alleen keuren. Ook bieden we maatwerkoplossingen voor complexe hijsvraagstukken, snelle levering van standaardproducten én engineering van specials, vanuit onze vestiging in Joure bouwen van kranen van A tot Z: van ontwerp, fabricage, montage en inbedrijfstelling. Verder bieden wij ondersteuning bij normconformiteit (ISO 9001, EKH, VCA*, Machinerichtlijn) en monitoring en onderhoud met voorspellende systemen. We willen niet alleen voldoen aan de norm, we willen die overtreffen. Veiligheid en voorspelbaarheid gaan bij ons hand in hand”, aldus Klaas.
Jan Willem Klaas
“Wat ons onderscheidt in de Europoort-regio, is onze full-service aanpak met vaste teams”, legt hij uit. “Onze klanten hebben altijd te maken met dezelfde mensen: technici die de installatie kennen, die weten hoe er wordt gewerkt en die meedenken in plaats van uitvoeren op afstand. Die continuïteit in mensen zorgt voor vertrouwen en daarmee voor rust in de technische bedrijfsvoering van klanten. Een van onze principes is het slim regelen van onderhoud en inspectie op vaste momenten, zonder verrassingen. Daarnaast zijn wij in staat om flexibel bij te sturen. Als processen veranderen, schakelen wij mee. Wij bieden alles onder één dak: van advies, onderhoud, montage, keuring en documentatie. Ook zijn wij transparant, met duidelijke afspraken en vaste tarieven. In het klantenportal kunnen klanten hun assets en de status ervan inzien.”
De impact in de Europoort is zichtbaar én meetbaar, zegt Klaas. Hij geeft een aantal voorbeelden, zoals de volledige retrofit van een meer dan twintig jaar oude CNC-freesmachine bij een metaalbedrijf. “Deze is weer als nieuw, zonder investering in een nieuwe machine. Een ander voorbeeld is een machineverhuizing van een bewerkingsmachine in de Rotterdamse haven. Binnen twee dagen verzorgden wij de demontage, transport, afstelling, controle van de machinegeometrie en het opnieuw in bedrijf stellen van de freesmachine. Tot slot implementeerden wij voorspellend onderhoud bij een chemieklant, wat leidde tot een reductie van twintig procent in ongeplande stilstand.”
Per 8 juli jl. is LIFTAL, met vestigingen in Schiedam en Vlissingen, officieel onderdeel geworden van KIS Group. Beide bedrijven spreken van een mooie stap vooruit. “We zijn blij dat LIFTAL nu onderdeel is van KIS. Het is een sterk bedrijf met ervaren mensen en een mooie naam in de markt. Met deze stap bundelen wij onze krachten. Verder blijven we gewoon werken op onze eigen locaties onder de naam LIFTAL. Wel profiteren we van nog meer kennis, meer mogelijkheden en een groter netwerk”, licht Baard Hermansen toe, head of international bij KIS Group. Hans Hirdes, manager van LIFTAL, voegt daaraan toe: “Dankzij de samenwerking met KIS kunnen we blijven groeien. Voor onze klanten en voor onze mensen. Er komt meer ruimte voor opleiding, kennisdeling en slimme samenwerking.”