Wees open naar je inspecteur
Inspecteurs zijn net als AI-tools: hoe meer informatie je erin stopt, hoe waardevoller de output. Toch voeden we inspecteurs vaak maar met het broodnodige minimum. Iets als: controleer de algemene staat van deze leiding, punt. Daarmee doen we onszelf en onze portemonnee tekort, vindt Martin Loenen van INSPECTRON camera inspections.
Tekst: Kim de Booij
Om te begrijpen waarom het zo belangrijk is om veel informatie met een inspecteur te delen, is het goed om te weten wat er allemaal bij een camera-inspectie komt kijken. Loenen legt uit: “Inspecteren is meer dan filmen. Het is ook de manier waarop je dat doet en met welk type camerasysteem. We variëren bijvoorbeeld met direct licht, strijklicht en focus. De tijdsinschatting en voorbereiding is ook anders. Bij een corrosie-inspectie moet de installatie bijvoorbeeld schoongespoeld zijn, bij een inspectie naar vervuiling niet.”
Gerichte aandacht
Naast de technische kant van de inspectie, is er ook nog het aspect van gerichte aandacht. “Stel dat we alleen gevraagd worden om de algemene staat van de installatie na te kijken, maar zelf weet de opdrachtgever dat er bij soortgelijke installaties al issues met puntcorrosie of scheurvorming zijn geweest. Dan kan het zijn dat, omdat onze aandacht daar niet specifiek op gericht is, we beginnende fasen van deze problemen over het hoofd zien. Zijn we wel op de hoogte van het issue, dan leggen we daar tijdens onze inspectie meer focus op en signaleren we beginnende problemen sneller.”

Van vervuiling naar magnetiet
Pas geleden kreeg INSPECTRON camera inspections de vraag van een klant om vervuiling in een stoomheader te onderzoeken. “In de eerste leiding kwamen we niks tegen, in de tweede ook niet, zo ook niet in de derde. Maar in de derde leiding viel ons wel op dat de mate van magnetietafzetting enorm toenam. In de eerste twee hadden we dat ook wel al gezien, maar omdat het minder onze aandacht had, stonden we er niet zo bij stil. Op driekwart van onze inspectie besloten we daarom opnieuw te beginnen om het probleem van de magnetietafzetting beter te inspecteren. Toen we nadien deze constatering meldden bij de opdrachtgever, bevestigde hij dat hij eigenlijk de magnetietafzetting bedoelde.”
Doelen helpen bereiken
Het resultaat van de inspectie was in dit voorbeeld gelukkig toch waardevol, maar de inspectie was wel duurder geworden. “Langer inspecteren is nu eenmaal duurder”, legt Loenen simpel uit. “Maar belangrijker is dat we inspecteren en constateren waar de opdrachtgever naar op zoek is. Dan kunnen we echt doelen helpen bereiken. Een probleem oplossen of de levensduur van een installatie optimaliseren. Dat kunnen we het beste met een goede, gerichte onderzoeksvraag.”
W-vragen
Zo’n onderzoeksvraag goed opstellen, is een kwestie van de juiste vragen beantwoorden. “De welbekende W-vragen: waarom, wanneer, waarvoor, wat? Waarom wil je iets laten inspecteren? Wanneer, of sinds wanneer, ervaar je bepaalde problemen? Wat verwacht je te vinden op basis van huidige of eerdere ervaringen? Waarvoor heb je deze gegevens nodig? Als je deze vragen doorloopt, kom je tot een goede onderzoeksvraag.”

Onwetend en/of huiverig
Voorafgaand aan een inspectie neemt INSPECTRON camera inspections deze vragen graag met opdrachtgevers door. “We vragen daarnaast ook tekeningen en foto’s op om de inspectievraag nog duidelijker te krijgen. Toch lukt het niet altijd om alles goed in beeld te krijgen, deels door onwetendheid van onze contactpersoon. Die krijgt bijvoorbeeld van een leidinggevende de opdracht een inspectie aan te vragen, maar weet niet goed waarom. Deels komt het ook doordat bedrijven soms huiverig zijn om informatie met ons te delen.”
Procesgeheim gaat hier niet op
Loenen begrijpt deels wel waar die aarzeling vandaan komt. “Bedrijven hebben vaak een algemeen beleid dat ze geen procesgeheimen prijsgeven, dus delen ze ook geen tekeningen en foto’s van hun installaties. Maar bij inspecties gaat dat natuurlijk eigenlijk niet op. Want straks staan we met onze neus bovenop die installaties en inspecteren we ze van binnenuit. We krijgen dan heel wat gevoeligere informatie te zien dan dat er op die tekeningen en foto’s van de buitenkant staat.”
Wees open
De oproep van Loenen luidt dan ook: wees open. Deel wat er speelt, wat je weet en wat je exact onderzocht wilt hebben. “Dan kunnen wij meedenken en echt helpen je doel te bereiken. Natuurlijk kunnen we ook gewoon doen wat gevraagd wordt, cameraatje erin en klaar. Maar daar wordt niemand gelukkig van. Wij niet, omdat we geen toegevoegde waarde kunnen leveren en de klant ook niet, want die betaalt meer of krijgt onvoldoende inzichten uit de inspectie.”
Dit wil de inspecteur weten
Je hebt twee typen inspecties: de algemene inspectie die je periodiek laat uitvoeren en de inspectie bij trouble shooting. Geef bij de eerste aan welke ervaringen uit het verleden je met deze of soortgelijke installaties hebt. Geef bij de tweede antwoord op alle W-vragen. Dan weet de inspecteur veel beter waar exact hij (naar) moet kijken.
