Selecteer Pagina

Theorie en praktijk van het digitaliseren

door | 21 jun, 2022 | Uitgelicht

Het begrip ‘industrie 4.0’ is weliswaar oorspronkelijk uit de auto-industrie afkomstig, maar dat betekent niet tankopslagbedrijven er geen baat bij zouden hebben. Fulco van Geuns (Vopak) en Eduard Smits (Accenture) vertelden op de vorige maand gehouden StocExpo Conference over hun ervaringen en ideeën.

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]

“Digitalisering maakt tankopslagbedrijven meer weerbaar”, stelt Eduard Smits, associate director bij Accenture. In de dagelijkse praktijk voor het adviesbureau zegt hij voortdurend van bedrijven te horen dat ze de stap naar Industrie 4.0 wel willen zetten, maar niet weten hoe. Op zich niet zo vreemd, stelt Smits, want makkelijk is dat niet. “Het is een reis die jaren duurt. Vergelijk het met een nieuwe iPhone die je aan je schoonmoeder geeft. Het zal enige maanden duren voordat ze foto’s naar haar kleinkinderen kan sturen.” Daarbij speelt mee dat het operationele personeel bij een tankopslagbedrijf of in een fabriek volgens Smits weliswaar over karrevrachten aan praktijkkennis beschikt, maar relatief laag is geschoold. “Dan is het niet zo eenvoudig om mensen met AI of advanced statistics te willen laten werken. Dat vergt tijd. Bovendien is het een conservatieve bedrijfstak. De grootste uitdaging schuilt in het veranderen van de bedrijfscultuur. Hier op de beurs staan veel technologieaanbieders. Technologieën zijn echter niet de kritische succesfactor.”

Doorbraak

Het opzetten van een digitaal platform, met daarop de verschillende elementen van een terminal of plant daarin bij elkaar gebracht, biedt volgens Smits ‘een unieke combinatie van elementen’. “Bij elke klant waar ik kom, of dat nu in de opslagtanksector, de chemie of bij een raffinaderij is, hebben ze dit zelf gedaan. Anders hebben ze het idee dat het niet goed genoeg is.” Dit wordt beaamd door Fulco van Geuns, director digital innovations bij Vopak. Hij zegt dat Vopak het digitale systeem voor het managen van een terminal zelf heeft gebouwd. “We willen niet kopen, maar zelf ontwikkelen.” “Het is niet makkelijk om digitale transformatie goed te doen”, vervolgt Smits. Al zit de ‘data drive culture’ bij sommige bedrijven wat meer in het dna verankerd dan op voorhand lijkt. Bijvoorbeeld als regelmatig allerlei data over een plant of terminal voor iedereen zichtbaar binnen een organisatie wordt gedeeld. Volgens hem is ‘the cloud’ een echte doorbraak in het digitaliseren van tankopslagbedrijven. “Binnen één omgeving breng je allerlei soorten informatie samen, zoals de windrichting of de kosten van ruwe materialen. In een klassiek managementsysteem kun je niet over zulke data beschikken.” Keerzijde is wel dat systemen die in de cloud draaien een risico vormen. “Mijn dochter raakt thuis al in paniek als de wifi het tien minuten niet doet. In de industrie moet je te allen tijde bij de data kunnen.”

Vier pijlers

Vopak is een vierhonderd jaar oud bedrijf, dat verschillende veranderingen heeft doorgemaakt en nu bezig is met een heel belangrijke: de digitale transformatie. Van Geuns legt uit dat dit programma in 2015 is gestart en tot eind volgend jaar loopt. Het bestaat uit vier pijlers. Ten eerste cybersecurity. Van Geuns stelt dat cyberbeveiligingsbedrijven niet altijd de credits krijgen die ze voor hun werk verdienen. “Het is heel moeilijk om goed te doen. Zonder goede cybersecurity ben je kwetsbaar.” De tweede pijler is digitale modernisering, waarvoor Vopak, zoals Van Geuns eerder uitlegde, zelf een cloud based systeem heeft ontworpen voor het managen van een terminal. Voor de derde pijler, digitale innovatie, werkt Vopak samen met verschillende innovatieve, jonge bedrijven [zie het kader, red]. Er wordt onder meer gewerkt aan het onderhoud en inspectie. “Jaarlijks investeren wij hier 270 miljoen in. We realiseren dankzij deze innovatie flinke verbeteringen.” De vierde en laatste pijler richt zich op het bouwen van een platform, waarin verschillende ‘bouwblokken’ worden samengebracht. “Daarmee creëren wij waarde”, aldus Van Geuns. Hij heeft gemerkt dat je een dergelijk traject niet alleen, maar in samenwerking met partners en stakeholders moet zetten. Zo moet er rekening worden gehouden met de bereidheid en snelheid waarmee klanten willen digitaliseren. Binnen de eigen organisatie zegt Van Geuns vier soorten uitdagingen te zien. “Je moet je niet laten afleiden, waken voor onverschilligheid, ervoor zorgen dat mensen niet op hun gevoel afgaan en de angst bestrijden voor wat er kan misgaan.” “Begin zo klein mogelijk aan een digitale transformatie”, adviseert Smits. “Leer ervan, doe ervaringen op en ga dan opschalen. Schaal is belangrijk. Voor één site is digitale transformatie de moeite niet. Wel voor meer locaties, want dan leer je en kun je best practices delen.”

Technologiepartners Vopak

Met deze bedrijven werkt Vopak samen aan de door het tankopslagbedrijf ingezette digitale transformatie:

  • NxtPort International (dataplatform)
  • TWTG (Internet of Things)
  • Falcker (drone-inspectie)
  • TeqPlay (maritieme data)
  • Performance Rotors (drone-inspectie)
  • Aquacycl (afvalwaterbehandeling)

[/et_bloom_locked]

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!