Selecteer Pagina

Test slimme verkeerslichten voor vrachtwagens

door | 8 apr, 2022 | Archief, Duurzaamheid, Haven, Innovatie

Foto: Ries van Wendel de Joode

English translation ->

Het Havenbedrijf Rotterdam, de gemeente en een aantal bedrijven zijn een proef met slimme verkeerslichten bij de Waalhaven gestart. Vrachtwagens krijgen gedurende drie maanden prioriteit op de kruisingen.

Door vrachtwagens bij de kruispunten prioriteit te geven, vermindert de uitstoot en gaat het brandstofverbruik omlaag. Bovendien levert dit tijdwinst en gemak voor de chauffeur op. De proef maakt onderdeel uit van de landelijke ‘Connected Transport Corridor’-samenwerking. Hij vindt plaats bij een drietal kruisingen op de Reeweg bij de Waalhaven. Voor deze locatie is volgens het havenbedrijf gekozen omdat het onderdeel uitmaakt van een belangrijke transportroute in de Waalhaven die in een gemengd industrieel en stedelijk gebied ligt.

Slimme verkeerslichten

Neele-Vat Logistics, Kamps Transport en K. Overdevest nemen deel aan de proef, die door intelligente verkeersregelinstallaties (iVRi’s) mogelijk wordt gemaakt. Dit zijn slimme verkeerslichten die met elkaar zijn verbonden en kunnen communiceren met verkeer, waaronder ook vrachtwagens. Vrachtwagens dienen voor het kruispunt een prioriteitsverzoek in, waardoor remmen en optrekken niet nodig is. De proef moet duidelijk maken wat de effecten zijn op brandstofverbruik, emissies, doorstroming en reistijd. Mochten de uitkomsten positief uitvallen, dan kan deze ‘vrachtprioriteit’ naar meer locaties in de stad worden uitgebreid.

Zie ook: Eerste 50-tons elektrische truck in gebruik genomen

English translation

Test of smart traffic lights for trucks

The Port of Rotterdam Authority, the municipality and a number of companies have started a trial with smart traffic lights at the Waalhaven. Trucks will be given priority at the intersections for three months.

Giving trucks priority at the intersections reduces emissions and fuel consumption. It also saves time and makes life easier for drivers. The trial is part of the national ‘Connected Transport Corridor’ cooperation. It will take place at three intersections on the Reeweg near the Waalhaven. According to the Port Authority, this location was chosen because it is part of an important transport route in the Waalhaven, which is situated in a mixed industrial and urban area.

Priority request

Neele-Vat Logistics, Kamps Transport and K. Overdevest are participating in the trial, which is made possible by intelligent traffic control installations (iVRis). These are smart traffic lights that are connected to each other and can communicate with traffic, including trucks. Trucks submit a priority request for the intersection, making braking and acceleration unnecessary. The test should make clear what the effects are on fuel consumption, emissions, traffic flow and travel time. If the results are positive, this ‘freight priority’ can be extended to more locations in the city.

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!