Selecteer Pagina

Schutten of schutteren

door | 1 sep, 2021

Als een containerschip het Suezkanaal blokkeert is dat wereldnieuws en lijkt het of de hele wereldhandel op zijn gat ligt. Vervoer moet stromen. Doorstromen. Daarom spreken we over vervoersstromen. Om die reden willen havens het liefst een rechtstreekse en onbelemmerde verbinding met de open zee en met het achterland. Wie dwarsligt blokkeert de doorgang en veroorzaakt stilstand. En stilstand betekent achteruitgang. Ook hier.

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]

Door Jaap Luikenaar

Niet voor niets benadrukt de Rotterdamse haven in zijn promotieactiviteiten dat de havenbekkers een rechtstreekse verbinding met de open zee hebben. Vanuit het Waal/Eemhavengebied, de Maasvlakte en alles daartussen, vaar je zonder oponthoud de Noordzee op. Het is een voorrecht waar menig haven jaloers op is, en zeker de twee nabijgelegen, concurrerende havens: Amsterdam en Antwerpen. Weliswaar heeft Antwerpen nu met zijn moderne Deurganckdok de grootste sluis ter wereld. Zeker iets om trots op te zijn, maar toch. En ook Amsterdam, dat straks met zijn nieuwe sluizen bij IJmuiden het predicaat ‘de grootste’ van de zuiderburen mag overnemen, zal veel overhebben voor een sluisloos Noordzeekanaal. 

Tot zover de sluizen aan de voorkant van de havens. Kijken we naar de achterkant, of liever gezegd het achterland, dan is dat een heel ander verhaal en valt veel groot en klein sluisleed te bespeuren. Heel recent nog de wateroverlast in juli, of een schip dat tegen een sluis of brug aanvaart. Ik moest eraan denken bij het lezen van het bericht over een kapotte sluis in het Twentekanaal, ter hoogte van het plaatsje Eefde, iets schuin boven Zutphen. Klein bier denk je misschien. Niet dus. Want jaarlijks passeren 12.000 vrachtschepen de sluis met 70.000 containers en 60 miljoen ton lading, die ze transporteren tussen de zeehavens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen en bedrijven in Noord- en Oost-Europa. 

De historische sluis uit 1933 – ook wel Poort van Twente genoemd – is in 2006 compleet gerenoveerd. Logisch: schepen worden steeds groter en breder en zwaarder beladen, dus steken dieper. Niettemin is het scheepvaartverkeer een jaar later alweer gestremd vanwege een noodreparatie. Op Nieuwjaarsdag 2012 is het wederom raak en valt een van de hefdeuren plotseling naar beneden. Het zorgt weer voor een fikse stremming. En voor extra lange files op de A1, want die duizenden containers moesten nu over de weg naar de plaats van bestemming. Vier jaar geleden volgde een uitbreiding met een tweede sluis. Maar toen zich vorige maand, daags na de opening van de nieuwe sluis, opnieuw een technische storing voordeed bij het schutten, was Leiden in last. Ook al duurde de stagnatie maar één dag. Een redacteur van Tubantia had de stremmingen van dit jaar bijgehouden en telde er 19, met een oponthoud van 2713 minuten, ofwel 45 uur. Dat was niet de afspraak. Want op de website van Rijkswaterstaat lees ik: ‘Met de minister van Infrastructuur en Waterstaat is de afspraak gemaakt dat de sluizen in het Twentekanaal jaarlijks maximaal 20 uur per jaar buiten werking mogen zijn ten gevolge van storingen. Dat betekent maandelijks iets meer dan een uur. Terwijl er zo veel technische componenten en menselijke factoren bij komen kijken. Voor ons is het een vorm van topsport om alles in een goede conditie te houden.’

Time is money voor gebruikers van een sluis: de binnenschippers. Ze weten precies hoe lang ze onderweg zijn tussen bijvoorbeeld Osnabrück en Rotterdam. Schuttijden, waterstanden, belading en stromingen meegerekend. Moet ook wel, want als ze te laat aankomen met een lading die is bestemd voor overzee is het zeeschip al vertrokken. En is de economische schade een feit.

Sluizen worden dagelijks geïnspecteerd. Zo moeten sluisdeuren natuurlijk niet piepen en goed gesmeerd zijn. Soms zit de storing niet in het mechanische gedeelte maar in een onverwachte hoek. De RWS-website weer: ‘Zo zien we in coronatijd het sluispersoneel veel vaker de toetsenborden schoonmaken. Maar daar bleek de programmatuur niet tegen bestand. Dat hebben we weten op te lossen door de toetsenborden te vervangen door medische toetsenborden, die zijn gemaakt voor veelvuldige reiniging.’ 

Ja, zo heeft schutten soms iets weg van schutteren. En voel je je als sluiswachter toch even voor schut staan.

[/et_bloom_locked]

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!