Selecteer Pagina

Samen kennis delen

door | 26 sep, 2022 | Maintenance, Uitgelicht

Verhurend Nederland biedt haar leden de mogelijkheid om samen te komen en actuele onderwerpen te bespreken. Daar is duidelijk behoefte aan, ziet voorzitter Daniël Krug van de belangenorganisatie voor verhuurbedrijven. In Europoort Kringen bespreekt hij het karakter van de vereniging, de digitalisering die plaatsvindt in de verhuurbranche en hoe verhuurbedrijven een bijdrage aan de energietransitie kunnen leveren.

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]

“Duurzaamheid is een breed begrip. Het gaat tegenwoordig alle kanten op”, zegt Daniël Krug. Hij noemt het daarom prettig om binnen de belangenvereniging over onderwerpen als deze met collegabedrijven van gedachten te kunnen wisselen en die uit te kunnen diepen. Bij Verhurend Nederland zijn zo’n honderdtien bedrijven aangesloten, die niet alleen machines verhuren, maar bijvoorbeeld ook actief zijn in de evenementenbranche. Verhurend Nederland is geen lobbyorganisatie, maar voorziet haar leden van actuele informatie over relevante onderwerpen. “Tijdens de coronacrisis bespraken wij bijvoorbeeld de overheidsmaatregelen, de coronasteun en het terugbetalen ervan. Ook komen uitdagingen op het gebied van verzekeringen en belastingen aan bod.” Periodiek houdt Verhurend Nederland bijeenkomsten, waar onderwerpen worden besproken en leden de gelegenheid hebben om kennis te delen en op te doen.

Positionering

Krug is in het dagelijks leven algemeen directeur van Maru Groep, waar de Groene Aggregaat toe behoort. “Maru Groep richt zich onder meer op de ontwikkeling van duurzame (mobiele) energievoorzieningen met een sterke nadruk op brandstof- en energie-efficiency.. Groene Aggregaat is daarmee actief op de verhuurmarkt. Met de verhuur van hybride systemen die energie leveren, helpen wij klanten duurzaam en economisch te besparen”, introduceert hij het bedrijf. Nadat Krug een jaar eerder bestuurslid was geworden, besloot hij in november vorig jaar de handschoen op te pakken en werd hij voorzitter van Verhurend Nederland. “Ik hou ervan om met ‘peers’ de stand van zaken in de markt te bespreken. Er gebeurt heel veel. Ons doel is om de verhuurmarkt te presenteren als een sector waar op verschillende gebieden stappen worden gezet. Verhurend Nederland is een club die haar leden daarover voortdurend van goede informatie voorziet.” Krug heeft zich ten doel gesteld om het aantal leden te verhogen. “Dankzij de positionering van de vereniging gaat dat de goede kant op. Wij bieden content waar leden behoefte aan blijken te hebben. Hun behoefte is leidend, ook ten aanzien van de onderwerpen die wij voorleggen.”

Samenwerken

Een van de belangrijkste topics in de verhuurbranche is de elektrificatie van de verhuurvloot. “Tussen grote en de vele kleine bedrijven is daarin wel een discrepantie te zien. Kleine bedrijven vinden het veel lastiger om te verduurzamen”, ziet Krug. Diezelfde trend valt ook op het gebied van digitalisering waar te nemen. Ook daarin zette grotere verhuurders stevigere stappen. Het is zeker niet zo dat kleinere verhuurbedrijven niet willen, stelt Krug. “Ook kleinere bedrijven willen hun klanten die business-to-customer beleving bieden in de zakelijke markt. Maar dan ben je wel even bezig. Het is ook niet goedkoop. Hoewel kleinere bedrijven over het algemeen flexibeler zijn, hebben ze het geld niet om de stap te kunnen zetten.” De markt is gefragmenteerd en telt een groot aantal kleinere verhuurbedrijven. Krug denkt dat als deze bedrijven meer samenwerken zij wel tot vooruitgang kunnen boeken op het gebied van digitalisering.

Arbeidsmarkt

Net als veel andere sectoren in Nederland hebben ook verhuurbedrijven te maken met de krapte op de arbeidsmarkt. Krug: “Voor deze bedrijven is het veelal lastig om buiten de gebaande paden te treden. Ik heb een aantal jaar in de energiesector gewerkt, die ik destijds als behoudend ervoer. Maar de verhuursector is minstens zo traditioneel. Ik begrijp dat wel, want zij bedienen veelal bedrijven uit de bouw- en inframarkt. Dat is per definitie één van de meest traditionele sectoren van Nederland.” Krug herinnert zich van zijn dienstverband bij een groot olie- en gasbedrijf dat bij de werving van medewerkers naar kernwaarden en marktontwikkelingen werd gekeken. “Daar wordt het verhaal op aangepast. Je moet in contact met de doelgroep zien te komen. Millennials vinden duurzaamheid heel belangrijk. Daar moet je op inspelen, net als door een combinatie van thuiswerken of groene mobiliteit aan te bieden. Als mensen moeten inklokken, ga je geen jongeren werven.” Krug zegt ervan overtuigd te zijn dat de medewerkers er zijn, maar dat bedrijven hun best moeten doen. “Als werkgever moet je bij de werknemer solliciteren. Dat moeten bedrijven begrijpen en daarin moet je ook veranderen.”

Steentje bijdragen

Op de vraag aan Krug hoe hij het innovatieve vermogen van de verhuurbranche beoordeelt, volgt een korte pauze en vervolgens een afgewogen antwoord: “Persoonlijk vind ik dat het meer en beter kan, zeker op het gebied van digitalisering. Maar als je ziet waar de markt vandaan komt, worden er zeker stappen gezet, bijvoorbeeld op het gebied van de beschikbaarheid van informatie. Hierdoor wordt ook voor de huurder inzichtelijk wat er aan machines staat, wat er gebeurt, wanneer ze terugkomen en hoeveel brandstof wordt verbruikt. Dat vind ik knap, zeker als je beseft dat twee jaar corona er bij veel bedrijven heeft ingehakt.” Volgens Krug kan de verhuurmarkt een niet te onderschatten rol spelen bij het bereiken van duurzaamheidsdoelen. “De vraag naar verhuur neemt toe in Nederland en in Europa. Verhuurbedrijven kunnen zeker helpen om de emissiedoelen te halen. Het mooie is dat de eindgebruiker niet in groen materieel hoeft te investeren, maar dat de verhuurder dat doet. Zo dragen wij ons steentje bij.”

[/et_bloom_locked]

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!