Retrofit LNG-containerschip

English translation ->

Rederij Hapag Lloyd laat een van haar containerschepen ombouwen, zodat het op LNG kan varen. Nog dit kwartaal doet de Sajir als eerste retrofit LNG-containerschip van deze omvang Rotterdam aan. 

Hapag Lloyd is de eerste rederij die een dergelijk groot (15.000 TEU) containerschip geschikt laat maken op op LNG te varen. Sinds het schip in 2015 in gebruik werd genomen, voer het op stookolie. Hoewel het vaartuig al bij oplevering als ‘LNG-geschikt’ werd beschouwd, moet er toch eerst voor 35 miljoen euro aan worden verbouwd voordat die echt LNG-geschikt is. 

Retrofit LNG-containerschip

De rederij heeft nog zestien soortgelijke containerschepen in de vaart. Het is afhankelijk van de ervaringen met de Sajir op LNG of ook deze schepen voor een retrofit in aanmerking komen. Verder heeft het bedrijf nog zes nieuwe, LNG-aangedreven containerschepen besteld.

Toejuichen

Het Havenbedrijf Rotterdam zegt deze ontwikkeling toe te juichen. Het streeft ernaar een hub te zijn voor de import, export, opslag en bunkering van LNG. Volgens berichten in de vakpers gaat de Sajir LNG bunkeren in Rotterdam en Singapore. Het wordt afnemer bij FuelLNG Bellina, een joint venture tussen Keppel Offshore & Marine en Shell Eastern Petroleum. 

Zie ook: LNG-containerreus Jacques Saade op weg naar Rotterdam

English translation

Retrofit LNG container ship comes to Rotterdam

Shipping company Hapag Lloyd has one of its container ships converted so that it can sail on LNG. In the coming months, the Sajir will be the first retrofit LNG container ship of this size to call at Rotterdam. 

Hapag Lloyd is the first shipping company to have such a large (15,000 TEU) container ship made suitable for sailing on LNG. Since the ship was commissioned in 2015, it has been sailing on fuel oil. Although the vessel was already considered ‘LNG-capable’ on delivery, it still needs to be rebuilt for 35 million euros before it is truly LNG-capable. 

Retrofit

The shipping company still has sixteen similar container ships in service. Sajir’s performance will need to prove whether it qualifies for the retrofit. The company has also ordered six more new LNG-powered container ships.

LNG hub

The Port of Rotterdam Authority says it welcomes this development. It aims to be a hub for the import, export, storage and bunkering of LNG. According to reports in the trade press, the Sajir will be bunkering LNG in Rotterdam and Singapore. The LNG will be purchased at FuelLNG Bellina, a joint venture between Keppel Offshore & Marine and Shell Eastern Petroleum.