Selecteer Pagina

Mourik

door | 1 nov, 2023 | Bedrijveninfo

Doeners van vandaag én morgen

Ruim 90 jaar oud en toch vooral bezig met de toekomst. Een innovatieve, duurzame toekomst wel te verstaan. Dát is Mourik, het familiebedrijf uit Groot Ammers met wereldwijd inmiddels ruim 2.000 medewerkers. Mourik legt zich toe op multidisciplinaire totaaloplossingen in de infra en industrie. Hoe belangrijk is duurzame innovatie voor hen? En: hoe zorg je ervoor dat duurzame innovaties daadwerkelijk worden ontwikkeld en écht werken? 

Tekst: Connie Lindhoud

“Een aantal jaar geleden heeft Mourik een strategische visie opgesteld om het thema duurzaamheid door te ontwikkelen en om te zetten in concrete acties”, opent Erwin Hofland, manager New Product Development bij Mourik Industry, het gesprek. Zijn team initieert innovaties en begeleidt de ontwikkelingsfase van deze innovaties tot op het moment dat ze in de praktijk in gebruik worden genomen. “Onze strategische routekaart Route ’25 maakt duidelijk waar we als bedrijf naartoe willen, wat onze versnellers zijn en waar onze specialisaties liggen. Innovatie en duurzaamheid vormen daarbij belangrijke pijlers. Bij een familiebedrijf als Mourik gaat duurzaamheid verder dan alleen het milieu- en omgevingsaspect. Ook veiligheid en de langetermijninzetbaarheid van medewerkers en bedrijfseconomische continuïteit behoren tot een duurzame bedrijfsvoering. Dat is niet iets van de laatste jaren, het is een kernwaarde van ons bedrijf.”

Operationele innovatie

“De afdeling New Product Development is volledig op innovatie gericht”, vertelt Hofland. “De focus ligt enerzijds op innovaties die op korte termijn verbeteringen opleveren op het gebied van veiligheid, duurzaamheid of efficiency bij de uitvoering van onze projecten. De kernwaardes vanuit onze visie passen we dagelijks toe tijdens onze werkzaamheden. Input van medewerkers of opdrachtgevers kan aanleiding zijn om een innovatietraject in gang te zetten. Zo hebben we bijvoorbeeld het tankcleaningproces van grote en kleinere tanks onder de loep genomen en vervolgens flink verbeterd. We kunnen nu steeds vaker remote apparatuur inzetten om onze werkzaamheden non-entry uit te voeren. Dat draagt aanzienlijk bij aan een veilige werkomgeving. Daarnaast richten wij ons op het reduceren van het waterverbruik en het minimaliseren van emissies. Het mooie is dat dit vaak samengaat met financiële besparingen. Een mooie win-winsituatie dus.”

Erwin Hofland (l.) en Björn Schuilenga (foto: Mourik/Etienne Oldeman)

Indrukwekkende resultaten

Een tweede strategische innovatie is Hydrokinetics, een technologie voor het reinigen van geblokte of (deels) verstopte leidingen. “Deze technologie heeft zich in de procesindustrie in de Verenigde Staten al ruimschoots bewezen. Wij hebben de Hydrokinetics-technologie doorontwikkeld en een speciale unit gebouwd. Samen met een klant hebben we een pilot uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn indrukwekkend; er is tot 90 procent minder waterverbruik, 40 procent kortere doorlooptijd, minder mensen en inzet van materieel en daarmee dus ook minder CO2-uitstoot”, zegt Hofland. De derde innovatie van het afgelopen jaar is de samenwerking met Angara Global, die Mourik in het kader van decarbonisatie is aangegaan. Hofland: “De  DecarbonX-methode passen wij toe voor een duurzame uitvoering van de reiniging van warmtewisselaars. Bij een consequente toepassing van de DecarbonX-methode van Angara kunnen wij voor onze opdrachtgevers een aanzienlijke CO2-reductie concreet realiseren. We hebben bij een van onze opdrachtgevers een pilotproject uitgevoerd, waarvan de resultaten zeer positief zijn.”

Ambassadeurs

Björn Schuilenga is projectleider New Business Projects bij Mourik verantwoordelijk voor de implementatie van strategische innovaties in de dagelijkse werkpraktijk. “Strategische innovatie heeft een ander traject nodig om in de praktijk tot een succesvolle implementatie te komen. Waar operationele ontwikkelingen een direct probleem oplossen, zijn strategische innovaties voor de langere termijn. Dit vraagt een andere aanpak, die door de afdeling New Business Projects wordt verzorgd. Deze afdeling geeft de juiste aandacht aan strategische innovaties die het ontwikkel- en testtraject succesvol hebben doorlopen.”

“Zo’n strategisch innovatietraject als NanoVapor is iets anders dan een operationeel verbeteringsplan en heeft meestal ook een langere doorlooptijd”, aldus Schuilenga. “Het is belangrijk dat je klanten en medewerkers meeneemt in het proces, bezwaren wegneemt en dat je ze laat zien en ervaren wat de voordelen van de nieuwe tool zijn en hoe deze voldoet aan geldende wet- en regelgeving. Als je dat goed doet, raken ze overtuigd en zien we dat zij ambassadeurs worden die de nieuwe toepassing uitdragen naar de markt.”

Inspiratie

“Bij innovatie is samenwerking belangrijk”, vervolgt Schuilenga. “Binnen Mourik werken alle bedrijfsonderdelen met elkaar samen. Bij trainingen en development-programma’s ontmoeten medewerkers collega’s uit de andere divisies elkaar. Zo wordt de basis gelegd voor gezamenlijke innovaties en ontwikkelingen. Ook daarin merk je de kracht van het familiebedrijf: Mourik is sterk gericht op onderlinge verbondenheid, inspiratie, samenwerking en leren van elkaar.” “Samenwerken met technologische partners en opdrachtgevers is eveneens een belangrijke pijler voor strategische innovatie. Hoewel partijen in de industrie in het verleden soms behoudend konden zijn, zien we dit veranderen. De industrie heeft een grote uitdaging op het gebied van duurzaamheid en arbeid. Innovatieve technologie kan helpen om hier oplossingen voor te vinden. Wij dragen daar als Mourik graag aan bij”, besluiten beiden.

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!