Groene methanol

English translation ->

Anders dan andere grote containerrederijen gaat Maersk niet op LNG, maar op groene methanol varen. In 2023 moet het eerste methanol-schip in de vaart worden genomen.

Het vaartuig krijgt een capaciteit van 2.000 TEU en zal zowel op VLSFO (laagzwavelige stookolie) als groene methanol kunnen varen. Maersk zegt hiermee vaart te willen maken vanwege de technologische vooruitgang als een toenemende vraag van klanten naar duurzame logistieke ketens. De helft van de tweehonderd belangrijkste klanten van Maersk is bezig hun logistieke keten CO2-neutraal te krijgen.

Groene methanol

“Het zal een grote uitdaging zijn genoeg koolstofneutrale methanol te vinden binnen de termijn die wij voor ogen hebben”, licht Henriette Hallberg Thygesen toe, ceo fleet & strategic brands bij Maersk. “Ons succes hangt af van klanten die dit baanbrekende product willen omarmen. Ook is een versterkte samenwerking van belang met brandstofproducenten, technologiepartners en ontwikkelaars. Door ‘s werelds eerste koolstofneutrale containerschip in gebruik te nemen, zal het opschalen van koolstofneutrale brandstoffen op gang worden gebracht.”

Zie ook: Shell voegt zich bij waste-to-chemicals-consortium

English translation

Maersk opts for green methanol

Unlike other large container shipping companies, Maersk will not be using LNG, but green methanol. The first methanol ship is to be launched in 2023.

The vessel will have a capacity of 2,000 TEU and will be able to run on both VLSFO (very low sulphur fuel oil) and green methanol. Maersk says it wants to speed up the process because of technological advances as well as increasing customer demand for sustainable logistics chains. Half of Maersk’s top 200 customers are in the process of making their logistics chains carbon neutral.

Green methanol

“It will be a significant challenge to source an adequate supply of carbon neutral methanol within our timeline to pioneer this technology,” explains Henriette Hallberg Thygesen, ceo fleet & strategic brands at Maersk. “Our success relies on customers embracing this groundbreaking product and strengthened collaboration with fuel manufacturers, technology partners and developers to ramp up production fast enough. We believe our aspiration to put the world’s first carbon neutral liner vessel in operation by 2023 is the best way to kick start the rapid scaling of carbon neutral fuels we will need.”