
Foto: Deltalinqs/LinkedIn
Door de toegang tot biogas te verbeteren, wordt bioLNG – dat van biogas wordt gemaakt – beter beschikbaar en betaalbaarder. Dit stelt Deltalinqs.
In Nederland is het niet toegestaan om groengas te importeren via het Europese gasnetwerk en dit bij LNG-terminals om te zetten in bio-LNG. “Dit beperkt onze vervoerders, importeurs, opslagbedrijven en verladers, terwijl juist zij de overstap naar schonere brandstoffen mogelijk maken”, aldus Deltalinqs.
Er staat in dit verband het nodige op het spel voor de Rotterdamse haven, laat de belangenorganisatie weten. BioLNG wordt al grootschalig gebruikt voor het vrachtverkeer naar het achterland; er rijden ongeveer 1.200 vrachtwagens op. Daarnaast groeit het aantal schepen dat op deze brandstof vaart. “Om de verduurzaming van transport en scheepvaart te versnellen, is goede toegang tot biogas essentieel. In landen om ons heen wordt de import ervan gestimuleerd. Daardoor is bioLNG daar beter beschikbaar én betaalbaarder. Als we onze internationale positie willen behouden én bijdragen aan klimaatdoelen, moet Nederland inzetten op soepele import en omzetting van duurzame moleculen zoals biogas”, zegt Deltalinqs. Deze week stemt de Tweede Kamer over een motie van BBB, die de problematiek moet verbeteren.
De oproep raakt precies de kern, stelt ceo Jolon van der Schuit van Rolande in een reactie op LinkedIn. “Dit is zó belangrijk: niet alleen voor het behalen van de nationale klimaatdoelen, maar juist ook voor transporteurs en verladers die concreet werk maken van verduurzaming. Dit helpt onze klanten om hun duurzaamheidsambities waar te maken, zonder dat daar kostbare subsidies of ingewikkelde transities voor nodig zijn. Dat er een motie nodig is om dit in beweging te krijgen, en dat het ministerie van IenW deze route (nog) niet wil opnemen in de implementatie van RED III, is op z’n minst onbegrijpelijk. Dit is een kans die Nederland zou moeten omarmen.”
Zie ook: Bioraffinaderij UPM van de baan