Geprefabriceerde caissons
Foto: Paul Martens/Arcadis

English translation ->

Het Havenbedrijf Rotterdam schakelt Arcadis in voor het versterken en aanleggen van een kademuur. Hiervoor worden geprefabriceerde caissons gebruikt.

De 2,6 kilometer lange kademuur in de Europahaven moet worden versterkt, zodat Hutchison Ports er grote containerschepen in zijn nieuwe containterterminal kan ontvangen. Ook moet er 450 meter nieuwe kademuur worden aangelegd. 

Geprefabriceerde caissons

Het Havenbedrijf Rotterdam schakelt hiervoor Arcadis in, dat samenwerkt met het Spaanse ingenieursbureau TYPSA. Er wordt gekozen voor de techniek van geprefabriceerde caissons die voor de kade worden afgezonken. Volgens Arcadis is deze techniek veertig jaar geleden voor het laatst toegepast. Het bedrijf zegt te putten uit zijn eigen internationale ervaring.

‘Trots’

“Wij zijn ontzettend trots om mee te werken aan de ontwikkeling van dit voor Nederland unieke project en zo een bijdrage te kunnen leveren aan de versterking van de positie van de haven van Rotterdam als grootste en modernste containerhaven van Europa”, aldus Jos van Kerckhoven, directeur Waterinfrastructuur bij Arcadis.

Zie ook: Dataplatform voor beheer kades en damwanden

English translation

Prefabricated caissons for quay in Europahaven

The Port of Rotterdam Authority engaged Arcadis to reinforce and construct a quay wall. Prefabricated caissons will be used for this purpose.

The 2.6-kilometre quay wall in Europahaven is to be reinforced so that Hutchison Ports can receive large container ships in its new container terminal. 450 metres of new quay wall must also be constructed.

Technique

The Port of Rotterdam Authority engages Arcadis for this, working with Spanish engineering firm TYPSA. The technique chosen is that of prefabricated caissons being sunk in front of the quay. According to Arcadis, this technique was last used 40 years ago. The company says it is drawing on its own international experience.

‘Proud’

“We are immensely proud to participate in the development of this project, which is unique for the Netherlands, and thus to contribute to strengthening the position of the Port of Rotterdam as Europe’s largest and most modern container port,” said Jos van Kerckhoven, director of Water Infrastructure at Arcadis.