Selecteer Pagina

‘Drones en robots worden steeds normaler’

door | 17 jun, 2021 | Maintenance, Petrochemie, Uitgelicht

Twaalf vakvragen aan: Dimphy Wilms (Shell Pernis)

In de loop der jaren is het scala aan inspectietechnieken uitgebreid, dankzij de introductie van onder meer drones, robots en online sensoren. Engineering manager Dimphy Wilms van Shell Pernis loopt zowel de bestaande als nieuwe mogelijkheden langs. “Wij willen het aantal betredingen in destilatiekolommen en vaten terugbrengen.”

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]

Loopt Shell Pernis binnen Shell wereldwijd voorop voor wat betreft het gebruik van innovatieve inspectiemethoden?

“Binnen Shell wordt kennis over nieuwe technieken en methodes wereldwijd gedeeld. Voordeel voor Shell Pernis is dat we dichtbij het Shell Technology Centre in Amsterdam zitten. Dit maakt het gemakkelijk om samen zaken te ontwikkelen. En het gebeurt natuurlijk ook dat we op site in Pernis een oplossing voor een probleem vinden en deze kennis dan verder verspreiden naar andere Shell-vestigingen.”

Sinds wanneer gebruiken jullie hiervoor drones?

“De eerste keer dat we een drone inzetten is echt al jaren geleden geweest voor de inspectie van onze schoorstenen en flakkels. Het bouwen van steigers voor de inspectie van dergelijke hoge bouwwerken is omvangrijk en een drone biedt dan eenvoudig uitkomst. Wel hebben we hiervoor extra overleg moeten hebben – en nog steeds – met de luchtverkeersleiding, omdat je natuurlijk niet zomaar met een drone mag vliegen. In 2019 zijn we begonnen met AIR, Autonomous Integrity Recognition. Hierbij verzamelt een drone beelden en trainen we een algoritme om defecten in die beelden automatisch te herkennen. Ook dit is een voorbeeld van een wereldwijd project, waarbij we pilots doen en data verzamelen op meerdere sites in de wereld tegelijkertijd.”

Welk verder toekomstperspectief zien jullie in de toepassing van drones?

“Drones, maar ook andere robots, zullen steeds normaler worden in het inspectievak. Naast drones hebben we nu al in Pernis robots rondrijden die zogenaamde ‘operatorrondes’ op de begane grond rijden. Ze kunnen meters uitlezen en waarnemen of een klep open of dicht staat, bijvoorbeeld. Nu is dat nog tamelijk bijzonder. Over niet al te lange tijd gaan we dit normaal vinden en kunnen we ze niet meer wegdenken. Net als dat we ons nu een wereld zonder mobiele telefoon of iPad ook niet meer kunnen voorstellen.”

Hoe lang gebruiken jullie inspectierobots?

“Nu zo’n drie jaar. Als je het woord ‘inspectierobot’ wat breder interpreteert, dan maken we daar natuurlijk al veel langer gebruik van. Want zogenaamde crawlers waar bijvoorbeeld ultrasoontasters op gemonteerd zijn, worden al zeker twintig jaar in de industrie toegepast.”

Welk verder toekomstperspectief zien jullie in de toepassing van robots?

“Wij willen het aantal betredingen in destilatiekolommen en vaten terugbrengen. Om dan toch iets te kunnen zeggen over de integriteit van het betreffende equipment, zul je een robot in de apparaten moeten plaatsen of van buitenaf moeten laten meten. Hier zullen robots zeker een belangrijke rol gaan spelen.”

Welke beperkingen hebben robots en drones?

“Een belangrijke beperking die we nu zien bij onze robots op de grond is dat ze geen trap kunnen lopen en drones kunnen niet overal tussendoor vliegen. Zoals ik er nu tegenaan kijk, zal het werk dus altijd gebeuren in een combinatie van robots, drones en mensen. Maar wie zal het zeggen als we over een jaar of twintig terugkijken op vandaag?”

Door naar een aantal andere inspectiemethoden. In welke situaties gebruiken jullie laser voor inspectie?

“Met name voor scheefstandsmetingen maken we gebruik van laser.”

En hoe zit dat met ultrasoon onderzoek voor inspectie?

“Las- en wanddikteonderzoek, zowel in nieuwbouw als tijdens de gebruiksfase en dan ook weer tijdens bedrijf of tijdens een turnaround.”

In welke situaties gebruiken jullie röntgenstralen voor inspectie?

“Las- en wanddikteonderzoek, zowel in nieuwbouw als tijdens de gebruiksfase en dan ook weer tijdens bedrijf of tijdens een turnaround.”

Wat is er bij de inspectie van de raffinaderij anders geworden in vergelijking met tien of twintig jaar geleden?

“Doordat de rekenkracht van computers is toegenomen, is er in de dataverwerking van bijvoorbeeld ultrasoonsignalen veel meer mogelijk. Zo hebben we recent bijvoorbeeld een techniek toegepast waarmee uit het ultrasoonsignaal kan worden ‘teruggerekend’ hoe de fout in de las er in 3D uit ziet. Hierdoor kun je vervolgens veel gedetailleerder berekenen wat het effect van die lasfout is en hoe je een reparatie moet gaan doorvoeren.”

Hebben nieuwe inspectiemethodieken de raffinaderij veiliger en betrouwbaarder gemaakt?

“Nieuwe inspectiemethodieken zorgen ervoor dat we een nog completer beeld krijgen van wat zich in onze raffinaderij afspeelt. En dan heb ik het niet alleen over de robots en drones, maar ook over online sensoren, waarmee we flow, trillingen en wanddikte op afstand en met een grote regelmaat kunnen meten en bijhouden.”

Zal het menselijk oog op de werkvloer altijd nodig blijven voor inspectie? En op afstand?

“We kunnen op termijn zeker meer op afstand doen. Zaken als ‘Google glasses’ maken het mogelijk om het aantal mensen op de werkvloer te verminderen. Met machine learning en het Autonomous Integrity Recognition dat ik eerder noemde hebben we al geleerd dat er al heel veel kan zonder dat de mens werkelijk ‘naast de pijpleiding’ staat. Tegelijkertijd leren we daar ook van dat het algoritme niet alles kan en dat de mens nog wel belangrijk deel van de eindconclusie vormt. De rol voor drones, robots en algoritmes zal steeds belangrijker worden en ze zullen in de toekomst zeker niet meer weg te denken zijn. Hoe dat eruit ziet, kom daar in 2030 maar voor terug!”

[/et_bloom_locked]

 

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!