Selecteer Pagina

Antwerpse overslag blijft stabiel

door | 26 apr, 2021 | Archief, Haven

Antwerpse overslag

English translation ->

Ondanks de coronacrisis is de Antwerpse overslag van goederen in het eerste kwartaal van dit jaar stabiel gebleven. Die bleef met 59,1 miljoen ton nagenoeg gelijk.

De Belgische haven verwelkomde in de eerste drie maanden van dit jaar ruim 3.500 zeeschepen, wat iets meer (0,8 procent) is dan vorig jaar. De totale goederenoverslag viel met 59,1 miljoen ton vrijwel hetzelfde uit als in het eerste kwartaal van 2020.

Antwerpse overslag

De overslag van nat massagoed nam met 5 procent af tot 16,4 miljoen ton. Hieraan ligt een dalende vraag naar ruwe olie ten grondslag. Daarmee is direct het enige segment genoemd waarvoor een daling moest worden genoteerd. De overslag van droog massagoed groeide het hardst: met 6,7 procent. Vooral de overslag van meststoffen (+40,7 procent) zat sterk in de lift.

Vertragingen

De containeroverslag groeide met 2,3 procent in TEU. Het eerste kwartaal van 2020 kende in Antwerpen een goede start, waarna in maart vorig jaar een sterke terugval kwam door de eerste gevolgen van de coronacrisis. De stevige kou in februari dit jaar stelde de containerafhandeling voor problemen. Het Havenbedrijf Antwerpen verwacht voor de komende maanden vanwege de verstopping van het Suezkanaal vertragingen en ‘operationele uitdagingen’.

Zie ook: Havenoverslag terug naar niveau van 2011

English translation

Antwerp transhipment remains stable

Despite the corona crisis, Antwerp’s cargo throughput remained stable in the first quarter of this year. At 59.1 million tonnes it remained more or less the same.

In the first three months of this year, the Belgian port welcomed over 3,500 seagoing vessels, which is slightly more (0.8 percent) than last year. With 59.1 million tonnes, total cargo transhipment was almost the same as in the first quarter of 2020.

Fertiliser transhipment

The transhipment of wet bulk decreased by 5 percent to 16.4 million tonnes. This is due to a decreasing demand for crude oil. This is the only segment that suffered a decrease. Dry bulk transhipment increased the most: by 6.7%. Fertiliser transhipment in particular (+40.7 percent) increased strongly,

Operational challenges

Container handling grew by 2.3 percent in TEU. The first quarter of 2020 got off to a good start in Antwerp, followed in March by a sharp fall due to the initial effects of the corona crisis. The severe cold in February this year caused problems for container handling. The Antwerp Port Authority expects delays and ‘operational challenges’ in the coming months because of the Suez Canal blockage.

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!