Selecteer Pagina

Aflaat

door | 1 mei, 2022

Kent u dat: boardroom stress over de ESG’s? Hoe haal ik een uitstoot van nul CO2? Al jaren houden we bij Ampelmann nauwlettend onze uitstoot bij. Woon-werk, vliegen, verwarming. En natuurlijk onze loopbruggen. Die drijven we aan met een dubbele dieselgenerator. Ik kan me nog een aanbieding van tien jaar terug herinneren: “We hebben ook nog vieze diesel, mag niet in Europa maar nog wel in Azië.” Die keuze was niet moeilijk: niet.

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]

Tekst: Jan van der Tempel

In 2020 hadden we, geholpen door een significante reductie in reis- en vliegbewegingen, een CO2-voetafdruk die we konden compenseren. Voor het eerst klimaatneutraal! Geheel volgens de geldende ESG-mode: bomen kopen in Cambodja. Volledig gecertificeerd en wel. Enkele tienduizenden euro’s paste in het financiële plaatje. En het gaf een mooie nul.

En een raar gevoel: is dit nu hoe dat moet? Het voelt toch als het kopen van een aflaat. Wat nadere studie geeft echter aan dat dit toch in ESG-land de te nemen route is. Er zijn zelfs oliebedrijven die er een groot deel van hun geproduceerde koolwaterstoffen en de door hun klanten daarmee uit te stoten CO2 denken te gaan opvangen.

En toch…

Kijken we naar Nederland, dan doen we ongeveer hetzelfde. Als we onverhoopt onze duurzame doelen – in de volksmond de Urgenda-doelen – niet halen, dan storten we wat geld bij Denemarken en kopen we ons falen af. Dat is natuurlijk leuk voor de Denen en goed voor ons gevoel.

En toch…

Een nieuw jaar, een nieuwe discussie. 2021 zag meer activiteit en meer reizen. Maar, nu de CO2-beprijzing eindelijk begint te werken, waren de compensatiekosten verdrievoudigd. Lastige discussie. “Hoe mooi is het niet om de nul vast te houden?” “Als we dit doorzetten, gaat onze winstgevendheid eraan in een jaar of drie.”

Echt naar nul is natuurlijk niet uitstoten. We hebben daarvoor onze vlaggenschip-loopbrug de afgelopen drie jaar elektrisch gemaakt. Diesels eruit, energie terugwinnen: 80 procent reductie. De keuze in onze boardroom: we compenseren ‘slechts’ 50 procent CO2 met bomen. De waarde van de andere 50 procent investeren we in elektrificatie van de vloot. Maal vijf, dan schiet het tenminste op. Nu al zin in de discussie van komend jaar. Wellicht alle bomen eruit, zeker doorpakken op de vloot, overstappen op waterstof en groen staal? Als het maar sneller bijdraagt aan duurzame en blijvende reductie.

Nu Nederland nog. Tijd om de armoede van de aflaat van ons af te schudden!

[/et_bloom_locked]

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!