Selecteer Pagina

AREPA

door | 31 jul, 2025 | Company info

Proactieve corrosiepreventie door AREPA

Het van oorsprong Deense AREPA – sinds kort onderdeel van de Dolmans groep – heeft internationaal een sterke reputatie opgebouwd op het gebied van reconditionering na calamiteiten. Steeds vaker kreeg het bedrijf echter de vraag of er niet alleen reactief, maar ook preventief gehandeld kon worden. 

Tekst: Emma Veldhuis

“Klanten die ons leerden kennen door het herstellen van brandschade of waterschade wilden graag voorkomen dat die schade opnieuw zou kunnen optreden”, vertelt Nico den Hartog, solutions manager bij AREPA. “Vervuiling in een verdeler kan bijvoorbeeld een vochtbrug worden, wat de weerstanden kan veranderen en zorgt dat men niet meer kan instaan voor de veiligheid van de installatie. In het ergste geval kan dit resulteren in brand, maar denk bijvoorbeeld ook aan allerlei onduidelijke storingen.” Het bedrijf breidde zijn dienstverlening daarom vijftien jaar geleden uit met preventief onderhoud.

Vermogensschakelaar voor behandeling door de specialisten van AREPA

Corrosiemanagement van twee kanten

Corrosie is een probleem waar beide takken van AREPA mee te maken krijgen. Soms is het de oorzaak van een calamiteit, in andere gevallen het gevolg. “Een brand kan ervoor zorgen dat corrosie zeer snel optreedt”, legt Den Hartog uit. “Als PVC of andere kunststoffen worden verbrand, kunnen daarbij chlorides vrijkomen die zo corrosief zijn dat zelfs roestvrij staal gaat roesten. Zodra het sein brand meester wordt gegeven, gaan wij daarom onmiddellijk aan de slag. De temperatuur in een ruimte moet omhoog en de luchtvochtigheid moet omlaag, zo stoppen wij het proces. Vervolgens verwijderen we alle corrosieve stoffen en reinigen we alle metalen en componenten. Als je dat niet doet, dan is alles binnen twee tot drie dagen gereduceerd tot één bruine hoop die niet meer te redden valt.”

Dat is de core business van AREPA. Den Hartog is verantwoordelijk voor de andere kant, het voorkomen van incidenten door corrosie. “Zelfs luchtvochtigheid kan al resulteren in corrosie, waardoor componenten beschadigd kunnen raken. Wat wij doen is het preventief verwijderen van alles wat vocht kan aantrekken en corrosie kan veroorzaken, zoals zouten en stof. Daarvoor gebruiken we speciale middelen waarmee we zo voorzichtig mogelijk te werk kunnen gaan. We kiezen altijd de minst invasieve methode. Soms is mechanische verwijdering de beste keuze, in andere situaties zijn lichte zuren een passendere oplossing. Alles dat gereinigd kán worden, kunnen wij aanpakken.”

Vermogensschakelaar na behandeling

Proactieve aanpak

Het liefst heeft Den Hartog dat opdrachtgevers contact opnemen voordat er sprake is van problemen. “Soms deelt de klant al foto’s van de installatie, maar meestal kom ik bij hen langs en kijken we samen hoe de situatie nu is en maken we een inschatting van de risico’s. In afstemming doe ik dan een voorstel waarin onder andere de doorlooptijd, de middelen die we willen gebruiken, de impact op het bedrijf en een datum voor een eerste afspraak zijn opgenomen. Vaak geven we verschillende scenario’s. Het is bijvoorbeeld mogelijk om op locatie aan de slag te gaan, maar we kunnen componenten ook meenemen naar onze werkplaats, waar we de juiste voorzieningen hebben om nog grondiger te reinigen. 90 procent van onze reinigingswerkzaamheden kunnen op locatie worden uitgevoerd, maar complexe techniek reinigen we liever met de hand en nemen we daarom mee.”

Wanneer een samenwerking eenmaal loopt, worden soms al vaste momenten ingepland waarop AREPA langskomt. “Ook nemen we zelf proactief contact op. Als we werkzaamheden hebben verricht aan kranen in het havengebied, weten we dat de kans groot is dat er na een bepaalde periode opnieuw onderhoud moet worden gepleegd. Dan vragen we rond die tijd of het bedrijf onze ondersteuning nodig heeft. Het is maar een kleine stap, maar wel een belangrijke”, aldus Den Hartog. “Men onderschat altijd hoe het is gesteld met een installatie. We zien eigenlijk altijd wel iets wat er niet thuishoort: stof, procesvervuiling, restanten… Vaak ziet men het zelf niet meer, totdat wij ons werk hebben gedaan. We brengen componenten weer naar nieuwstaat. Het is een technische reiniging, maar het ziet er ook visueel weer mooi schoon uit.”

AREPA denkt op alle vlakken met opdrachtgevers mee. Bij incidenten is het bedrijf 24/7 bereikbaar en is er binnen één à twee uur iemand ter plaatse om de eerste inspecties en metingen uit te voeren, waarna de inschatting wordt gemaakt van de risico’s. Indien nodig wordt de reiniging onmiddellijk in gang gezet. Ook de preventieve tak van het bedrijf wil klanten waar mogelijk ontzorgen. “Soms is het voor opdrachtgevers een drempel dat wij betrokken zijn bij hun processen. We doen daarom ons best om niet alleen ons eigen werk zo efficiënt mogelijk uit te voeren, maar helpen het team van de klant daarna ook mee. We kunnen bijvoorbeeld ondersteunen bij het uitbouwen van componenten, het onderhoud daarvan, aanpassingen van de installatie, uiteraard de reinigingswerkzaamheden en aan het eind van de dag zetten we alles weer in elkaar. Onze mensen weten precies wat er moet gebeuren. De klant hoeft niet op ons te wachten en wij wachten ook niet op hen, iedereen werkt samen. We merken dat deze aanpak erg wordt gewaardeerd.”

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!