Selecteer Pagina

Wilchem

door | 1 mei, 2021 | Bedrijveninfo

Van glasscherf tot scheepswerf

Of het nu gaat om een vrachtwagen met gevaarlijke stoffen die op de snelweg is gekanteld of een zeeschip dat met stookolielekkage kampt, de specialisten van Wilchem staan 24/7 klaar om deskundige hulp te bieden. “Wij kunnen áltijd helpen; ook met uiteenlopende diensten tegelijk op verschillende plaatsen”, zeggen Jan van de Bilt en Christian de Jong van het direct aan de A15 bij Papendrecht gelegen bedrijf.

Christian de Jong, hoofd financiën bij Wilchem, kan het zich nog levendig voor de geest halen. “Het was iets meer dan een jaar geleden, eind 2019”, vertelt hij. “We kregen een melding van een groot industrieel bedrijf in Moerdijk waar door een explosie ruim 300 m3 van een giftige stof in en rondom de tankput was vrijgekomen. Door de complexiteit van deze stof had een ander bedrijf misschien het bijltje erbij neergegooid. Echter, door het incident in overleg met de klant gestructureerd aan te pakken, hebben wij doeltreffend een goede inschatting kunnen maken van de hoeveelheid in te zetten mensen en middelen. Dit met als eindresultaat een schone oplevering van het tankpark en een tevreden klant. Dat tekent ons: wij stoppen niet tot de klant naar tevredenheid is geholpen.”

Breed scala

Wilchem is in 1991 ontstaan, vertelt bedrijfsleider Jan van de Bilt. “Eerst waren wij een dienstverlenend bedrijf om incidenten op voornamelijk rijkswegen op te lossen. In de loop der jaren zijn wij uitgegroeid tot aanbieder van verschillende diensten op het gebied van incidenten.” Wilchem opereert inmiddels door heel Nederland voor diverse klanten. Naast de hoofdvestiging in Papendrecht beschikt Wilchem over nevenvestigingen in Zaandam en in de Europoort, om in die regio’s snel ter plekke te kunnen zijn. “Bij jaarlijks meer dan vierduizend incidenten helpen wij allerlei soorten klanten. Dit begint bij mensen thuis, bijvoorbeeld bij een kwiklekkage als gevolg van een gevallen thermometer. Maar ook diverse havengebieden als die van Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en Zeebrugge, diverse overheden en een breed scala aan bedrijven weten ons te vinden. Wij staan 24 uur per dag klaar om onze klanten te helpen”, zegt Van de Bilt.

Altijd van dienst

Meldingen van incidenten komen bij Wilchem binnen in de centrale meldkamer op het alarmnummer: 0800-8702020. Van de Bilt licht toe: “De meldkamer wordt bemand door goed getrainde meldkamercoördinatoren. Zij doen een gedetailleerde uitvraag om de aard en ernst van het incident goed te kunnen inschatten. Deze coördinatoren blijven op hun post om het proces van A tot Z te begeleiden. Vervolgens worden de benodigde mensen en middelen aangestuurd naar de incidentlocatie. Dit met als doel de klant zo veilig, snel en efficiënt mogelijk te helpen.” De Jong geeft een ander voorbeeld: een containerschip is op weg naar de haven en in het ruim is een container naar beneden gevallen. Er lekt waarschijnlijk stookolie uit. “Als het schip is aangemeerd zijn wij direct ter plaatse om de aard van de lekkage vast te stellen. Hierbij doen wij een risico-inventarisatie, waarbij we bekijken wat er nodig is om het schip snel en veilig schoon te maken. Wat in zulke gevallen nodig is? De juiste expertise, mankracht en materieel. Hierbij staat de klant centraal. Efficiënte hulp betekent dat het bedrijfsproces van de klant weer snel doorgang kan vinden.”

Opleiden

“Wij zijn geen standaard schoonmaakbedrijf”, stelt Van de Bilt. “Ons materieel bestaat uit onder andere vacuümwagens, wegdekreinigers en life support units. Allemaal eigen materieel, dat wij zelf onderhouden.” Dat ‘onderhoud’ pleegt Wilchem niet alleen aan het materieel, maar ook aan de eigen mensen. Met andere woorden: aan het opleiden van mensen wordt de nodige aandacht besteed. “Ook dit doen wij zelf, om grip te houden op de kwaliteit en het niveau. Al onze mensen worden getraind op de meest diverse gebieden. Een kleine greep? Techniek, gevaarlijke stoffen, verkeersmaatregelen en milieukunde”, aldus de bedrijfsleider.

Nooit ‘nee’

Laat één ding duidelijk zijn uit de woorden van De Jong en Van de Bilt: Wilchem laat een verzoek om hulp bij een incident nooit onbeantwoord. “Wij kunnen áltijd helpen; ook met uiteenlopende vragen op verschillende plaatsen”, verklaart De Jong. “Onze kracht is dat op hetzelfde moment, veel verschillende diensten kunnen worden aangeboden. Door in de meldkamer een volledige focus te hebben op bezetting en klantvraag, kunnen wij tegelijkertijd veel meldingen met de verwachte kwaliteit afhandelen. Wij zeggen nooit ‘nee’. Altijd kunnen wij mankracht en expertise leveren.” In de komende jaren komt het er volgens beiden op aan de geboden flexibiliteit en kwaliteit op peil te houden en verder te verbeteren. Van de Bilt: “Een paar scherven opruimen is voor ons net zo belangrijk als het uitvoeren van complexe projecten. Zolang de klant maar naar tevredenheid geholpen is. Dat vergt continue investeringen in mens en materieel, waarmee wij voorop willen blijven lopen.”

Nieuwe brandstoffen, nieuwe aanpak bij incidenten

In de energietransitie wordt er op andere brandstoffen overgestapt, en dat merken ze bij Wilchem. Zo brengt een brand met bijvoorbeeld lithiumbatterijen een andere aanpak met zich mee. Ook is het bedrijf een uitvoerende partij bij incidenten met LNG. Een groep specialisten bij Wilchem is getraind op het bestrijden van zulk soort incidenten. Tegelijkertijd oriënteert Wilchem zich op andere aandrijfvormen voor het eigen materieel. “Dat zit eraan te komen. Denk aan elektriciteit voor groot materieel, of waterstof. Ook hierin zullen wij toonaangevend zijn”, aldus Jan van de Bilt van Wilchem.

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!