Selecteer Pagina

‘White Noise’ op Kijfhoek?

door | 1 mei, 2023

De roman ‘White Noise’ van de Amerikaanse auteur Don DeLillo was een must read in de bubbel waarin ik in mijn studententijd in de jaren tachtig verkeerde. Het boek speelt zich af tegen de achtergrond van de opkomst van de pc, waarbij we toen werkten met programma’s als WordPerfect en Lotus 123. De tijd dat je alle commando’s nodig voor het bedienen van deze programma’s nog uit je hoofd kende. In de afgelopen kerstvakantie zag ik de aanstekelijke verfilming van het boek en in de weken daarvoor herlas ik het – nog steeds een ‘must read’!

Tekst: Bart Kuipers

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]

Begin februari werd de belangrijkste gebeurtenis in het boek ‘White Noise’ werkelijkheid: een dramatische ramp met een trein beladen met gevaarlijke chemische stoffen – waaronder vinylchloride – ergens op het platteland van de VS. Hierbij kwam door brandende tankwagons een enorme rookwolk met giftige stoffen vrij en werd de plaatselijke bevolking geëvacueerd. En net als in de roman werd in deze echte ramp, die in de plaats East Palestine in Ohio plaatsvond, volop gespeculeerd over de effecten van de neerslag van chemicaliën op de gezondheid en over de langetermijngevolgen van de ramp. Maar de huidige samenzweringstheorieën overtreffen die uit het boek verre, zoals de theorie van Fox News dat de regering Biden de trein expres zou hebben laten verongelukken om arme witte Amerikanen te vergiftigen.

Eind februari moest ik wederom aan het bovenstaande denken toen Daan Molenaar, directeur bij omgevingsdienst DCMR, in NRC zijn bezorgdheid uitsprak over de toekomstige hoeveelheid treinwagons met ammoniak die te verwachten zijn door de energietransitie. Hij noemde 100 duizend wagons per jaar. In de recente studie van Arcadis, Berenschot en TNO wordt in de meest extreme variant zelfs gesproken over 530 duizend ketelwagens per jaar met ammoniak. Molenaar constateerde dat de havens van Rotterdam en Zeeland op dit moment niet goed uitgerust zijn voor de nieuwe veiligheidsrisico’s die gepaard gaan met de energietransitie. Het transport van ammoniak “…dreigt op risicovolle wijze plaats te vinden, met kans op grote incidenten tot gevolg.” Hij wijst in het artikel rechtstreeks naar de emplacementen van ProRail in de haven en de dwangsommen die DCMR al jaren oplegt vanwege de slechte staat van onderhoud en veiligheidsvoorzieningen. Een zoekopdracht op de woorden Kijfhoek en ProRail op de site van Nieuwsblad Transport is ontluisterend. De vrees van Molenaar is voorts dat ammoniaktransport versnipperd raakt door het vervoer per trein, vrachtwagen en binnenvaartschip en de daarbij benodigde risicovolle overslag. 

De oplossing is voor Molenaar eenvoudig: buisleidingen. Ook in het onderzoek van Arcadis c.s. wordt ingezet op buisleidingen, maar spoor en binnenvaart zullen een rol van betekenis blijven spelen, zeker in de periode die nodig is om de benodigde industriële infrastructuur en buisleidingen aan te leggen. Dan is de passieve rol van ProRail op het gebied van veiligheid en onderhoud echt een bottleneck en een groot risico.

Waar ‘Libra’, die andere must read van Don DeLillo uit de jaren tachtig over ging? De mislukte invasie in de Bay of Pigs in Cuba, leidend tot de Cubacrisis en de moord op John F. Kennedy op het hoogtepunt van de koude oorlog tussen de Sovjet Unie en de VS. Even actueel! 

[/et_bloom_locked]

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!