Waterstofinfrastructuur

English translation ->

Vopak en Gasunie kondigen aan een samenwerkingsovereenkomst te hebben gesloten. Ze willen waterstofinfrastructuur bouwen, die de import van waterstof naar Noordwest-Europa moet vergemakkelijken.

Een eerste locatie voor de waterstofinfrastructuur hebben Gasunie en Vopak nog niet bekendgemaakt. In een vandaag naar buiten gebracht persbericht stellen zij dat de ontwikkeling van deze faciliteiten de import van waterstof naar Noordwest-Europa via Nederlandse en Duitse havens zal vergemakkelijken. Het gaat om ‘open access’-infrastructuur.

Waterstofinfrastructuur

Gasunie en Vopak richten zich volgens het bericht op ‘de import van waterstof via groene ammoniak, vloeibare organische waterstofdragers en vloeibare waterstof technologieën’. De nadruk komt daarbij te liggen op de bouw van importinfrastructuur voor de opslag van waterstof, die de verdere distributie naar eindgebruikers mogelijk moet maken. Hierbij valt te denken aan pijpleidingen, schepen, weg- en spoortransport.

ACE Terminal

De twee partijen werken sinds 2011 samen in de Gate terminal in de haven van Rotterdam. Vorige maand maakten Gasunie, Vopak en HES wereldkundig dat ze een importterminal voor groene ammoniak in de Rotterdamse haven willen bouwen. Deze gaat de ACE Terminal heten.

Zie ook: Import-terminal voor groene ammoniak op Maasvlakte

English translation

Vopak and Gasunie: realising hydrogen infrastructure together

Vopak and Gasunie announce that they have signed a cooperation agreement. They want to build a hydrogen infrastructure that will facilitate the import of hydrogen to northwest Europe.

Gasunie and Vopak have not yet announced a first location for the hydrogen infrastructure. In a press release issued today they state that the development of these facilities will facilitate the import of hydrogen to North-West Europe via Dutch and German ports. It concerns ‘open access’ infrastructure.

Pipelines

According to the press release, Gasunie and Vopak are focusing on ‘the import of hydrogen via green ammonia, liquid organic hydrogen carriers and liquid hydrogen technologies’. The emphasis will be on the construction of import infrastructure for the storage of hydrogen, which should make further distribution to end users possible. This could include pipelines, ships, road and rail transport.

ACE Terminal

The two parties have been working together in the Gate terminal in the port of Rotterdam since 2011. Last month, Gasunie, Vopak and HES announced their intention to build an import terminal for green ammonia in the port of Rotterdam. This will be called the ACE Terminal.