Selecteer Pagina

Voortdurend verduurzamen

door | 25 apr, 2024 | Uitgelicht

Dat recycling een succesvol businessmodel is, bewijst REKO al sinds 2006 in de haven van Rotterdam. Het bedrijf zet steeds verdere stappen in het verduurzamen van de bedrijfsprocessen, waarvan de stoomverbinding met Koole Terminals en de voorbereidingen voor een nieuwe vergasser de laatste voorbeelden zijn.

David Heijkoop is al sinds de beginjaren van REKO op de Vondelingenplaat in Rotterdam betrokken. “Voor 1985 was het nog toegestaan om teerhoudend asfalt te maken”, begint hij te vertellen over de start van de onderneming. “In vergelijking met het huidige asfalt is teer daarin het bindmiddel. Tegenwoordig worden daarvoor bitumen gebruikt. Het vervelende aan teer is dat dit polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK) bevat. Vroeger werd dit hergebruikt als fundatiemateriaal onder wegen. Civieltechnisch een prima oplossing, maar milieuhygiënisch niet. De PAK’s zitten er immers nog in.” In 2001 heeft de Nederlandse overheid besloten het toepassen van oud teerhoudend asfalt met PAK’s niet meer toe te staan, onder de noemer ‘teer uit de keten’. Heijkoop: “Teerhoudend asfalt mag niet meer ongereinigd worden hergebruikt. Dus ook niet als fundatie onder de weg, want na twintig jaar kom je het immers weer tegen. Stop je 100 procent erin, dan krijg je 110 tot 115 procent terug, want met het verwijderen van het toegepaste, oude teerhoudend asfalt komen ook gedeeltes mee van de lagen die zich boven en onder het toegepaste teerhoudend asfalt bevinden.”

Meer lezen? Neem dan een abonnement op Europoort Kringen!

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!