Selecteer Pagina

Verbod op groter

door | 1 jun, 2022

Geachte minister Jetten, graag verzoek ik u een verbod in te voeren op nog grotere turbines in de Nederlandse Noordzee. Ik weet dat de ongebreidelde groei, de teller staat op 15 MW per turbine, de kostenreductie heeft bewerkstelligd waardoor we nu geen subsidie meer nodig hebben. Als uitvinder en ondernemer weet ik dat je innovatie niet moet remmen. Ik weet dat dit vloeken in de kerk is van vrije economie, kapitalisme en weinig staatsbemoeienis. Toch, met klem: graag een verbod.

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]

Tekst: Jan van der Tempel

Onze industrie draait op volle toeren. Ook buiten Europa bouwt onze Hollandsch Glorie de zeeën vol: Taiwan, Amerika en elders. We stoten ons collectief weer de neus in Taiwan met herhalingen van de leereffecten die we net in de Noordzee achter ons lieten. En we blijven maar grotere kranen bouwen, grotere fabrieken en elke keer weer nieuwe manieren bedenken om het nog grotere monster veilig op zee te krijgen. Begrijp me niet verkeerd, wij houden van uitdagingen, het schier onmogelijke mogelijk maken.

En toch: wat we vandaag op zee zetten, is morgen al niet meer te koop. Morgen bouwen we wat nu op de tekentafel ligt. U verdubbelde de inzet vorige maand van 11 naar 21 GW voor Nederland. Dat is 17 procent van alle offshore wind in Europa tot 2030. Dat zijn 1.000 turbines in de laatste twee jaar. En Nederland is niet het enige speelveld. Maar wel het enige speelveld dat u controleert. 1.000 turbines vragen om industrialisatie, een slimmere aanpak van installatie, logistiek, beheer en operatie. Ook in standaardisatie zit kostenreductie. 

Corona heeft ons geleerd dat de overheid een functie heeft: helderheid scheppen. Overal mondkapjes te dragen is misschien niet leuk, wel helder. Geef ons een opdracht, en we doen het. Zelfs in ons vrije-mening-doe-maar-lekker-wat-je-zelf-wilt-landje. 

Ik heb u nog niet helemaal overtuigd. Misschien een zijstap: vliegtuigen. Na decennia groei gaat de grootste vogel in de commerciële luchtvaart voortijdig met pensioen. De A380 was zo groot dat luchthavens aangepast moesten worden. Voor ingenieurs een staaltje techniek om je vingers bij af te likken. Maar, helaas, te groot en niet passend bij wat de wereld nodig heeft: stiller, zuiniger, anders.

Gebruik uw bevoegdheid om te sturen. Jaag innovatie aan in de rest van de keten om de logistiek sneller slimmer te maken. En veel goedkoper. Help ons onze A380 voorkomen. Hoeft alleen maar in Nederland. Een experiment met voldoende grootte, maar niet marktverstorend. En laat het op 1 januari 2031 weer los: the sky is the limit.

[/et_bloom_locked]

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!