Selecteer Pagina

Update Richtlijn Steigers bijna gereed

door | 28 nov, 2022 | Maintenance, Uitgelicht, Veiligheid

Gerard Westenbroek (foto: Pierre Com)

De update van de Richtlijn Steigers nadert zijn voltooiing, hoewel die door de coronacrisis meer tijd heeft gekost dan verwacht. Een dergelijk document valt nou eenmaal lastig uitsluitend via een videoverbinding op te stellen, is de ervaring van branchemanager Gerard Westenbroek van de Vereniging van Steiger-, Hoogwerk- en Betonbekistingbedrijven (VSB).

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”2,4″ ihc_mb_template=”3″ ]

Wat zijn op dit moment de belangrijkste zaken die spelen?

“We maken ons zorgen om de situatie in Oekraïne, met de gestegen prijzen van grondstoffen en energie tot gevolg. Dat raakt onze leden en daarmee ook hun klanten. Zo zien betonbekistingbedrijven zich geconfronteerd met gestegen kosten voor hout, staal en aluminium. De werken bij opdrachtgevers lopen door, maar grotere klussen stagneren al een beetje. Voor de lange termijn is het onzeker hoe zich dat zal ontwikkelen. Dat baart zorgen. Nu komen we vooralsnog handjes tekort.”

Je bent komende maand precies drie jaar actief als branchemanager bij de VSB. Waar kijk je tot nu toe met de meeste tevredenheid op terug?

“Toen ik net was begonnen, kondigde ik in gesprek met Europoort Kringen aan dat wij de communicatie anders zouden gaan aanpakken. Dat hebben wij mooi neer kunnen zetten. Dit jaar is voor de tweede keer een uitgeschreven jaarverslag verschenen, waarin staat wat wij gedaan hebben, waaraan wij werken en wat wij van plan zijn. Een echt visitekaartje voor de branche. Ook heeft de VSB een nieuw logo. Dat is niet alleen een nieuw plaatje, maar tegelijkertijd ook een veiligheidskeurmerk. Het staat voor de kwaliteit en veiligheid die onze leden bieden en waarop hun klanten kunnen rekenen. Verder zijn wij gestart met een interne nieuwsbrief met nieuws uit en voor de branche. Maar daarmee zijn we er nog niet. Nog dit jaar zullen we de website herinrichten waarna wij onze boodschap nog beter voor de Bühne kunnen krijgen.”

En wat is je tegengevallen?

“Ik had vorig jaar de update van de Richtlijn Steigers aangekondigd, maar die is nu pas bijna gereed. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan de coronacrisis. Via Teams kun je elkaar in korte sessies vaak treffen en negentig procent van de onderwerpen prima doorwerken, maar bij meningsverschillen zul je toch moeten polderen. Je moet begrip voor elkaar krijgen. Het zijn net cao-onderhandelingen, je gaat samen in een kamer zitten en komt er pas weer uit als je eruit bent. Dat heeft langer geduurd dan gedacht.”

Kun je uitleggen wat de Richtlijn Steigers de branche heeft opgeleverd?

“Het is hét document waar het om draait. De Richtlijn Steigers zorgt ervoor dat iedereen dezelfde taal spreekt. Zij geeft aan waaraan moet worden voldaan bij het uitvoeren van werkzaamheden op een steiger. Wat zijn de constructie-eisen, hoe bouw je hem veilig op en hoe zorg je ervoor dat hij veilig blijft tijdens het gebruik ervan? Een steiger moet een veilige werkplek zijn waarop de opdrachtgever aan de slag kan. Niet alleen in de bouw maar juist ook in de industrie, petrochemie en energiesector. Daar zijn deskundigheid en kennis voor nodig. En kennis en kunde zijn alleen goed te waarborgen met een scholingsstructuur waarin de functies en opleiding zijn vastgelegd voor monteur, hulpmonteur, eerste monteur, voorman en voor het overgeven aan de opdrachtgever. Al die stappen zijn in de richtlijn belangrijk.”

Wat zijn de belangrijkste wijzigingen in de update?

“In de update zijn nieuwe Europese rekenregels vertaald. Dat is voor 95 procent klaar. Steigers vallen volgens de Europese regels nu onder tijdelijke constructies. Dat heeft tot gevolg dat moet worden beoordeeld hoe complex de steiger is en in welke omgeving deze wordt geplaatst. Een eenvoudige steiger in een eenvoudige omgeving valt in risicoklasse 1, maar dezelfde steiger in een complexe omgeving kan in een hogere risicoklasse vallen. De richtlijn beschrijft welke steigers in welke risicoklasse vallen en welke rekenregels daarvoor gelden. Met die regels zijn constructeurs in staat om steigers te ontwerpen die veilig te gebruiken zijn. In de update is daarnaast de herinspectie van steigers vastgelegd. Ook als de steiger enige tijd staat, moet worden beoordeeld of die nog geschikt is. Op basis van veiligheid is dat aangescherpt en duidelijker geformuleerd. Daarnaast is de functie van hulpmonteur iets anders ingericht en zijn bijlagen geïntroduceerd voor steigerbouw in offshore omgevingen en voor windbelasting.”

En hoe staat de update er nu voor?

“We hebben net de laatste stap met de adviesgroep KOMAT van Bouwend Nederland gezet. [KOMAT bestaat uit vertegenwoordigers van de materieeldiensten en materieelverantwoordelijken van de bouw- en infrabedrijven binnen Bouwend Nederland, red.] Samen zijn we tot consensus gekomen over de in de richtlijn opgenomen competentiematrix waarin is weergegeven welke minimale competenties – weergegeven als functies – er benodigd zijn om de verschillende fases in het steigerbouwproces zelfstandig te kunnen uitvoeren en verantwoorden. Voor de gebruiksfase is daarnaast ook de verantwoordelijkheid van de toezichthouder steigergebruik vastgelegd. Zo wordt voor iedereen duidelijk waaraan een persoon moet voldoen die de steiger tijdens gebruik periodiek inspecteert. Nu zijn wij zover dat wij het aan de andere stakeholders kunnen voorleggen, die zijn verenigd in de Stichting Veilig Werken Op Hoogte (SVWOH). Vervolgens kunnen wij het aan Volandis voorleggen die het op haar beurt voorlegt aan de Arbeidsinspectie om het in de Arbeidscatalogus op te nemen. Als het dit jaar aan de Arbeidsinspectie wordt voorgelegd en zij acteert snel, dan verwacht ik dat de update Richtlijn Steigers begin volgend jaar een feit is. De Arbeidsinspectie heeft al enkele hoofdstukken kunnen meelezen. Zo weten wij dat we de juiste richting hebben gekozen.”

Vorig jaar sprak het bestuur in Europoort Kringen de wens uit om tot een Richtlijn Hangbruginstallaties te komen. Is dat gelukt?

“Dat wordt het eerstvolgende document dat de VSB zal uitbrengen. De conceptteksten zijn klaar; er wordt hard aan gewerkt. De opzet van deze richtlijn zal identiek zijn aan die van de Richtlijn Steigers. De Richtlijn Hangbruginstallaties beschrijft wie welke deskundigheid moet hebben. Er komt een scholingsstructuur met toetstermen voor gebruikers. Dat is er nu nog niet. De leverancier instrueert de gebruiker, wat redelijk is dichtgetimmerd. Er ontbreken alleen nog eisen ten aanzien van de opleiding of instructie die de gebruiker moet hebben gehad. Ook bevat de richtlijn de minimale eisen waaraan een hangbrug moet voldoen. Daarnaast wordt er een protocol in opgenomen over uitstapvoorzieningen op hangbuginstallaties. Dat protocol hebben we net afgerond. Nu is het zo dat er uitsluitend vanuit een hangbrug mag worden gewerkt. Op hoogte mag je niet uitstappen. In sommige gevallen moet er echter worden overgestapt, anders valt het werk niet uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan het schilderen van balkons aan flatgebouwen die niet op een andere wijze zijn te bereiken. Voor die uitzonderingssituaties is nu een protocol opgesteld.”

Krijgt deze richtlijn een wettelijke status, net als de Richtlijn Steigers?

“Wij proberen ook deze richtlijn kracht van wet te geven, maar dat kan alleen als de Arbeidsinspectie de richtlijn gaat hanteren als toetsingsinstrument. In de verre toekomst willen wij een Richtlijn voor Veilig Werken op Hoogte neerzetten voor alle arbeidsmiddelen. Het werken met steigers, hangbruginstallaties, betonbekistingen, rolsteigers, bouwliften en hefsteigers; dit alles komt hieronder te vallen. Daarin wordt duidelijk waaraan voor al die arbeidsmiddelen moet worden voldaan.”

Je spreekt van de verre toekomst. Op welke termijn valt dit te verwachten?

“Ik heb mij de vorige keer laten verleiden tot het noemen van een richtdatum. Dat doe ik nu niet opnieuw. Laten we beginnen met het afronden van de Richtlijn Hangbruginstallaties. Van daaruit werken wij stap voor stap verder.”

[/et_bloom_locked]

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!