Geen softwareplatform, maar een sparringpartner

Jaarlijks overlijden er nog altijd drieduizend Nederlanders omdat ze met gevaarlijke stoffen hebben gewerkt. Dat aantal moét omlaag, vindt Maaike de Koning van Toxic, dat bedrijven op verschillende manieren ondersteunt hoe op een veiliger manier met gevaarlijke stoffen kan worden gewerkt. Toxic helpt klanten al jaren met het bijhouden van hun productgegevens en communicatie naar de werkvloer. Recent introduceerde het ook een module waarmee de blootstelling van gevaarlijke stoffen valt vast te stellen én een module om passende maatregelen te nemen.

Natuurlijk hebben chemische producten hun nut. Maar werken met gevaarlijke stoffen brengt ook risico’s met zich mee, weet Maaike de Koning, bij Toxic verantwoordelijk voor marketing en sales. “Een op de zes Nederlanders werkt dagelijks met gevaarlijke stoffen. Jaarlijks komen hierdoor drieduizend Nederlanders te overlijden. Dat aantal is te hoog en moet gewoon omlaag. Ter vergelijking: vorig jaar zijn er in Nederland iets meer dan zeshonderd verkeersslachtoffers gevallen. Dat betekent dat het probleem van het werken met gevaarlijke stoffen gewoon vijf keer zo groot is.” Het vervelende is ook, legt ze uit, dat mensen veelal pas de effecten merken na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, jaren nadat ze met gevaarlijke stoffen hebben gewerkt. Tijdens het werk zelf wordt er geen probleem of risico ervaren. De effecten zijn traag en dus is bewustwording van groot belang.” 

Maaike de Koning

Complex

Toxic heeft als missie – De Koning noemt het een stip op de horizon – ‘een wereld waarin werk geen leven meer kost’. “Tot 2015 was Toxic een van de producten in het veiligheidsportfolio van Sdu. Sindsdien is besloten een dedicated team op Toxic te zetten, dat als sparringpartner voor klanten kan fungeren. Daarvoor heb je gespecialiseerde mensen nodig, die zich in de materie vastbijten en de telefoon kunnen opnemen om vragen te beantwoorden.” Want de wetgeving omtrent gevaarlijke stoffen is complex. Met behulp van het platform van Toxic, trainingen, telefonische ondersteuning en bewustwordingswhitepapers ondersteunt het bedrijven daarbij. De productontwikkeling wordt door twee factoren gedreven, legt De Koning uit. “Ten eerste doordat klanten ons feedback geven op wat wij hebben of volgens hen zouden moeten bieden. Zo hebben wij op verzoek van klanten aparte rapportages over Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) en Vluchtige Organische Stoffen (VOS) apart beschikbaar gesteld.”

Blootstellingsmodule

“Daarnaast is wetgeving een tweede factor, die als een rode draad door onze producten heen loopt”, vervolgt zij. “Vanuit de Inspectie SZW worden vier stappen aanbevolen voor bedrijven om te doorlopen. De eerste is weten welke producten in huis zijn. De tweede stap is het registreren van de kenmerken, waarvoor Toxic de productregistratiemodule heeft ontwikkeld. Daarbij hoort ook de communicatie richting de werkvloer, wat met behulp van de werkplek-instructiekaarten van Toxic kan worden gedaan. De derde stap is het inschatten van de blootstelling.”Hiervoor heeft Toxic vorig jaar de blootstellingsmodule geïntroduceerd, die is gebaseerd op de rekenmethode Ecetoc TRA. Dit is een volgens De Koning moeilijk te gebruiken Duits model, dat Toxic in een handzame module heeft geïncorporeerd. “Hiermee kunnen bedrijven heel snel de blootstelling inschatten op basis van de door Toxic verstrekte en gecontroleerde productgegevens en een concreet vragenlijstje over de omgevingsfactoren. Zo moet bijvoorbeeld worden beantwoord hoe lang met een product wordt gewerkt en of er afzuiging aanwezig is. Met behulp van de blootstellingsmodule kunnen bedrijven snel prioriteiten stellen en zien welke processen aandacht nodig hebben. Daarna is het wel zaak om bij een arbeidshygiënist te verifiëren of de uitkomsten terecht zijn en wat eventuele vervolgstappen zijn. Sinds de introductie van deze module maken bedrijven er flink gebruik van. Ze komen erachter dat het veiliger kan en passen daarvoor hun werkprocessen aan.” De vierde stap van de Inspectie SZW is het nemen van maatregelen waar de blootstelling te hoog is. Ook hiervoor heeft Toxic een module ontwikkeld, die dit jaar live is gegaan.

Altijd antwoord

De bereidheid om klanten te ondersteunen is bij Toxic leidend, valt uit de woorden van De Koning op te maken. “Als team werken wij er keihard aan om een partner te zijn voor onze klanten. Alle teamleden zijn getraind, hebben kennis van zaken en beschikken over werkervaring. Allemaal hebben we één of meerdere keren met klanten meegedacht over een oplossing. Wij zijn meer dan een softwareplatform; Toxic is ook een kennisplatform. Klanten kunnen ons altijd bellen met vragen. Ook bedrijven die geen klant zijn, helpen wij. Ze krijgen altijd een antwoord. Bel dus gerust!” De Koning zegt de meeste voldoening uit haar werk te halen wanneer zij voor klanten een wezenlijk verschil kan maken. “Met behulp van onze kennis en ervaring helpen wij bedrijven de goede stappen te zetten om de werkvloer veiliger te maken.”