Het vergroenen van de vloot en de krapte op de arbeidsmarkt zijn de twee belangrijkste aandachtspunten van Pieter van Oord, ceo van Van Oord. Dit zei hij vorige maand, daags voor de doop van de nieuwe sleephopperzuiger Vox Ariane, in het Klimaascafé.

“Ik zie twee belangrijke uitdagingen”, ontvouwde Pieter van Oord in het Klimaascafé, de bijeenkomst waar medewerkers van het Havenbedrijf Rotterdam, Deltalinqs en overheden kunnen bijpraten. Van Oord geniet wereldwijd bekendheid dankzij de aanleg van de ‘palmeilanden’ in Dubai, maar heeft de laatste vijftien jaar vooral groei geboekt in de offshore windsector. Het bedrijf is volgens de ceo de grootste offshore windaannemer van Nederland en een van de twee wereldmarktleiders. Maar terug naar de uitdagingen van Van Oord, om te beginnen met de eerste, het vergroenen van de vloot. “We hebben ruim zestig schepen die nu goed zijn voor een substantiële CO2-uitstoot. Ons doel is om de CO2-footprint in 2050 naar nul te brengen. Je moet je voorstellen: een schip gaat 25 jaar mee. Alle schepen die wij nu bestellen moeten op termijn CO2-neutraal kunnen varen. Dat vereist ongelofelijk grote investeringen, terwijl je niet honderd procent zeker weet of je dit gaat terugverdienen. Wij weten niet of er in 2025 e-methanol beschikbaar is. We opereren in een volatiele en onvoorspelbare markt. Vorig jaar was de prijs van LNG vijf keer zo laag als nu. Dat heeft effect op het business model van een schip. Toch zetten wij dit door, zonder de onderneming in gevaar te brengen.”

Ongezonde marges

Het vervangen van de vloot vergt volgens Van Oord ‘een miljardeninvestering’. De aanschaf van de Vox Ariane, een op LNG varende sleephopperzuiger, is de eerste van drie nieuwe sleephopperzuigers. “De investering per schip bedraagt meer dan honderd miljoen euro”, geeft Van Oord aan. “Door de coronacrisis is de bouw van het schip met meer dan een jaar vertraagd, wat effect heeft op het kapitaalbeslag van de onderneming. Al zijn we dat bij Van Oord wel gewend.” De meerprijs van het LNG-schip is ongeveer 10 tot 15 procent in vergelijking met een conventionele sleephopperzuiger. “Alle schepen zijn dual fuel. We kunnen indien nodig dus altijd terugvallen op scheepsdiesel.” Van Oord zegt erop te vertrouwen dat in de toekomst voldoende groene scheepsbrandstoffen beschikbaar zullen zijn. Hij wijst op de stappen die partijen als Shell en Neste op dit gebied zetten. Minder positief is de huidige ontwikkeling van de marges in de offshore windsector. “De marges zijn niet gezond. Grote windturbineproducenten hebben aanzienlijke verliezen gedraaid, wat ongelofelijk is. Ik ben ervan overtuigd dat dit echter tijdelijk is. Er is veel politieke support voor offshore wind, wat mede te danken is aan de tragische ontwikkelingen in Oekraïne. Het is spannend, maar ik ben ervan overtuigd dat het gaat gebeuren.”

Bijdragen

“Iedereen mag studeren wat hij wil studeren”, snijdt Van Oord het tweede punt aan. “Maar we leiden nu mensen op voor banen die niet bestaan. Jaarlijks ronden veertigduizend communicatieadviseurs hun opleiding af, terwijl wij er jaarlijks maar duizend nodig hebben. Dat vind ik een lastige. We hebben mensen nodig om windparken te bouwen, maar bij het STC zie ik de laatste vijf jaar het aantal inschrijvingen dalen. Vrouwen kiezen niet voor een technische studie. Bij Van Oord hebben wij 1.600 zeevarenden in dienst, van wie 1 procent vrouw is. Ook kiezen allochtonen meestal niet voor een technisch beroep. Ik maak mij daar zorgen over.” Bij Van Oord, een bedrijf dat windparken bouwt en kustlijnen versterkt, kunnen medewerkers volgens hem een bijdrage leveren aan de energietransitie. “Van Oord is een onderneming die middenin de wereld en haar problemen staat. Wij hebben vijfhonderd scholieren uitgenodigd voor een rondleiding op de Vox Ariane, om hun belangstelling voor ons bedrijf en de technische sector op te wekken. Ik hoop dat dat een beetje bijdraagt aan het oplossen van het probleem.”

Doop Vox Ariane

Begin juni werd aan het Koninginnenhoofd in Rotterdam de Vox Ariane gedoopt. De nieuwe sleephopperzuiger is Van Oords eerste sleephopperzuiger in de vloot die met een LNG-brandstofsysteem is uitgerust. Het schip is 138 meter lang en 28 meter breed, biedt accommodatie aan 22 personen en is gebouwd op de scheepswerf van Keppel Singmarine Pte Ltd in Singapore. De sleephopperzuiger wordt ingezet bij onder meer kustbescherming, havenaanleg, het uitdiepen van waterwegen en landaanwinning.