Selecteer Pagina

Ontwikkeling sleepboten op methanol

door | 9 dec, 2022 | Duurzaamheid, Haven, Nieuws

Derrick York (Caterpillar), Arnout Damen (Damen Shipyards) en Kees-Jan Mes (Pon Power) ondertekenen de overeenkomst.

English translation ->

Damen Shipyards, Caterpillar en Pon Power gaan gezamenlijk een serie door methanol aangedreven sleepboten ontwikkelen. Hiervoor hebben de bedrijven onlangs een memorandum of understanding gesloten.

De samenwerking heeft tot doel om een serie dual-fuel methanol/diesel aangedreven sleepboten te ontwikkelen. De drie bedrijven willen samen onder de knie krijgen hoe methanol het best kan worden ingezet, inclusief aspecten rond bunkeren, opslag, beheer en vermogen. Een team van Caterpillar en Pon Power ondersteunt Damen bij de engineering, installatie, inbedrijfstelling en testen van de nieuwe schepen.

Methanol

In 2024 zal Pon Power de proefmotoren aan Damen leveren, waarna de integratie en het testen zullen beginnen. Damen spreekt van ‘een complexe onderneming’, waarbij de motoren worden geïntegreerd met alle aspecten van de controle-, monitoring-, ventilatie- en andere systemen van het schip. Het doel is om in 2026 de op methanol aangedreven schepen in serieproductie te nemen.

Zie ook: 24 miljoen voor onderzoek naar varen op methanol

English translation

Development of methanol-powered tugs

Damen Shipyards, Caterpillar and Pon Power will jointly develop a series of methanol-powered tugs. To this end, the companies recently signed a memorandum of understanding.

The cooperation aims to develop a series of dual-fuel methanol/diesel-powered tugs. Together, the three companies want to master how best to use methanol, including aspects around bunkering, storage, management and power. A team from Caterpillar and Pon Power is supporting Damen in the engineering, installation, commissioning and testing of the new vessels.

Complex

In 2024, Pon Power will deliver the trial engines to Damen, after which integration and testing will begin. Damen speaks of “a complex undertaking”, with the engines being integrated with all aspects of the ship’s control, monitoring, ventilation and other systems. The aim is to put the methanol-powered vessels into series production by 2026.

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!