Koolstofneutrale lading

English translation ->

Gate terminal heeft vorige maand de eerste koolstofneutrale lading mogen verwelkomen. TotalEnergies en OMV voerden die gezamenlijk aan.

De Rotterdamse LNG-terminal – een joint venture van Vopak en Gasunie – zegt belang te hechten aan het verduurzamen van zowel LNG als de hele supply chain. Zo maakt Gate terminal gebruik van restwarmte bij het hervergassen. Normaal gesproken wordt hier gas voor verbrand, waarbij CO2 vrijkomt.

Koolstofvrije lading

“Maar er is nog meer mogelijk. Samen met onze partners gaan we door met initiatieven, zoals onze onlangs aangekondigde ISCC-gecertificeerde bio-LNG-activiteiten. Hiermee kunnen wij de impact van onze activiteiten verder verminderen”, aldus Gate terminal in een verklaring.

Meer capaciteit

Gate terminal maakte vorige week ook bekend te gaan uitbreiden. De laatste periodes kende de terminal naar eigen zeggen een zeer hoge bezettingsgraad. Omdat er nu ook ‘voldoende bindende marktinteresse’ is ontvangen, heeft het besloten de capaciteit met 0,5 BCM (billion cubic meter) per jaar te vergroten tot 12,5 BCM. Op 1 oktober 2024 zal Gate terminal over de extra capaciteit kunnen beschikken.

Zie ook: Gate terminal treft voorbereidingen voor bio-LNG

English translation

First carbon-neutral cargo at Gate terminal

Gate terminal welcomed its first carbon-neutral cargo last month. It was brought jointly by TotalEnergies and OMV.

The Rotterdam LNG terminal – a joint venture of Vopak and Gasunie – says it attaches importance to making both LNG and the entire supply chain more sustainable. For example, Gate terminal uses residual heat in the regasification process. Normally gas is burned for this purpose, releasing CO2.

‘More is possible’

“But more can and needs to be done. Together with our partners we will continue to take initiatives as our recently announced and ISCC-certified bio-LNG activity to further reduce the impact of our activities”, Gate terminal said in a statement.

Expansion

Gate terminal also announced last week that it will expand. In recent periods, the terminal has had a very high occupancy rate. Because it has now received ‘sufficient binding market interest’, it has decided to increase capacity by 0.5 BCM (billion cubic meters) per year to 12.5 BCM. On 1 October 2024, Gate terminal will be able to use the extra capacity.