Probleemoplosser voor elk milieugerelateerd incident

Sinds jaar en dag staat Ecoloss uit Pernis bedrijven en overheden bij milieugerelateerde incidenten bij, of het nou gaat om het lekken van gevaarlijke stoffen, het dumpen van drugsafval of met olie besmeurde zwanen. “Als ze het niet meer weten, bellen ze ons”, zegt directeur Niels Moerkerken van Ecoloss. “Wij gaan pas weer weg als alles is opgelost.”

Een gesprek met Niels Moerkerken en Willem van Keulen, hoofd commerciële zaken bij Ecoloss, maakt duidelijk dat de heren gepokt en gemazeld zijn in het vak van milieugerelateerde incidentbestrijding. Beiden beschikken over jarenlange expertise en diepen meerdere kleurrijke verhalen over ‘gekke dingen’ op waarbij Ecoloss een oplossing heeft kunnen bieden. “In 2018 waren tussen de vijfhonderd en duizend zwanen met olie besmeurd door de lekkage van het schip de Bow Jubail”, herinnert Van Keulen zich. “In opdracht van de overheid hebben wij bij Hoek van Holland een centrum opgezet om de zwanen te wassen. Dit deden wij met behulp van een stoomketel en pallets vol met afwasmiddel. Ook waren er waterbassins opgezet waarin de zwanen tot rust konden komen. Het was een continu proces, waarmee we vier tot vijf weken mee bezig zijn geweest.”

Landelijke dekking

Ecoloss biedt hulp bij alle incidenten waarbij het milieu in het geding is. “Ecoloss is dertig jaar geleden uit de Smit-organisatie ontstaan. De gemeente Rotterdam en later het Havenbedrijf Rotterdam waren de eerste grote opdrachtgevers”, zegt Moerkerken, die sinds 2016 eigenaar is van Ecoloss. Het bedrijf heeft steeds meer industriële bedrijven als klant en staat zowel de landelijke als regionale overheid bij. “Onze klanten variëren van heel grote bedrijven tot het mkb. Ook helpen wij particulieren als er bijvoorbeeld kwik uit een thermometer heeft gelekt”, aldus Van Keulen. Het bedrijf beschikt over een landelijke dekking, met vestigingen in Pernis, Nieuw-Vennep en Groningen. Zo stond het vorig jaar een gemeente bij, toen daar op een terrein 1.350 IBC’s met PFOS-houdend blusschuimwater lekten. Moerkerken: “De IBC’s hebben wij leeggepompt in spare-tanks. In totaal ging het wel om circa 1.500 ton blusschuimwater. Het heeft ons zeven weken gekost om dit incident te verhelpen.” Van Keulen vult aan: “Of neem recent de drugsdumping in de regio Den Haag, waar een uitgebrande vrachtwagen werd aangetroffen. De laatste jaren wordt steeds meer drugsafval buiten Brabant gestort. Wij hebben de vrachtwagen in stukken geknipt en afgevoerd, er is schoongemaakt en de bodem is gesaneerd. Dit laatste zetten wij volledig op, wij doen de coördinatie van de ontgraving, maar een derde partij neemt het uitkeuren van de ontgraving voor zijn rekening.”

Kundige meldkamer

Bedrijven kunnen een kosteloze mantelovereenkomst met Ecoloss afsluiten, waarmee zij in geval van nood een beroep op de incidentbestrijder kunnen doen. “Maar het begint er al mee dat bedrijven nadenken over de veiligheidssituatie bij hen op het terrein”, legt Moerkerken uit. “Hoe sla je gevaarlijke stoffen op, waar doe je dit? Wij kunnen daarvoor een risicoanalyse uitvoeren. Hierdoor kunnen bedrijven ervoor zorgen dat het juiste materiaal en materieel aanwezig is in geval van een calamiteit.” Van Keulen: “Wij zeggen altijd: niemand is zo snel ter plaatse als de plaatselijke medewerker. Als het incident dusdanig groot is dat dit door het bedrijf niet meer valt op te lossen, kunnen wij worden ingeschakeld. Meldingen komen binnen bij onze medewerkers in de meldkamer. Doordat zij kundig doorvragen, wordt de aard van het incident duidelijk en kunnen wij gerichte hulp sturen. Wij ontzorgen onze opdrachtgevers volledig. Wij zijn pas klaar als het helemaal is opgelost.” Als medewerkers van Ecoloss op de locatie van het incident komen, maken zij eerst een risico-inventarisatie, waaruit blijkt wat er gaande is en hoe tot een oplossing kan worden gekomen. “Wij werken praktisch volgens de regels. Soms kan een onorthodoxe oplossing goed uitpakken. Bij een lekkage nemen wij de vloeistof op en voeren wij het afval af naar een erkend afvalverwerker. Ook schrijven wij ter plaatse een rapport. Dit wordt bij ons op kantoor verder uitgewerkt, waarna klanten een uitgebreid rapport en de factuur ontvangen”, aldus Moerkerken.

Hoge verhaalbaarheid

Met haar gedegen rapportages onderscheidt Ecoloss zich in de markt, weet Moerkerken. “De hoge verhaalbaarheid is een sterk punt van onze rapporten. Bij de gemeente Rotterdam bedroeg dit 93 procent. Dat betekent dat een incident de klant minder geld of eigen risico kost. Verder is de kracht van Ecoloss dat wij in milieugerelateerde calamiteiten zijn gespecialiseerd. Sommige bedrijven doen dit erbij, maar als ze het te lastig vinden roepen ze onze hulp in. Wij werken met de hand als het kan en machinaal wanneer nodig. Daardoor zijn wij ook kostentechnisch interessant. Ons materieel bestaat uit een aantal wegdekreinigers en volledig geëquipeerde busjes om ter plaatse hulp te kunnen bieden.” Moerkerken zegt groot belang te hechten aan het opleiden van mensen. “Onze medewerkers worden breed opgeleid. In de praktijk moeten ze elke klus kunnen doen. Om ook in de toekomst onze succesvolle dienstverlening voort te kunnen zetten, zullen wij hier zeker verder op inzetten.”

Uiteenlopende incidenten of ‘rare dingen’

Jaarlijks wordt zo’n 1.600 keer de hulp van Ecoloss bij een milieugerelateerd incident ingeroepen. Volgens Niels Moerkerken van het bedrijf valt hier geen trend in te ontdekken. “De verscheidenheid in het soort incidenten is groot. Er zitten veel rare dingen bij.” Willem van Keulen, ook van Ecoloss, geeft een voorbeeld: “Tijdens de Covid-19-crisis hadden zorgtehuizen het corona-afval in een perscontainer gegooid. Het had eigenlijk in ziekenhuisvaten moeten worden gedaan. Dit vergde wel een uitdaging om het op te lossen. Gestoken in volledige bescherming moesten onze mensen het afval separeren.” Ook was Ecoloss van dienst bij de inname van legaal vuurwerk bij gemeenten vanwege het vuurwerkverbod van de laatste jaren. Van Keulen vertelt verder: “In 2017 kregen wij van de landelijke overheid een grote opdracht. Na de orkaan Irma op Sint Maarten was ons gevraagd om mee te denken over het transport en de inzet van groot materieel en tevens ontsmettingsmiddelen en op het eiland, dit ter voorkoming van infecties. De elektriciteit was immers uitgevallen en koelkasten werkten dus niet. Vanaf Eindhoven is een vliegtuig vol met goederen en materieel naar Sint Maarten gevlogen en heeft Ecoloss op het eiland assistentie kunnen verlenen. De overheid heeft dit adequaat aangepakt.”