Selecteer Pagina

Driessen Appendages

door | 6 feb, 2023 | Bedrijveninfo

één aanwijzing is genoeg’

De ervaren mensen van Driessen Appendages hebben tijdens een turnaround aan een half woord genoeg om de werkzaamheden zoals afgesproken uit te voeren. Directeur Peter Arriaans kenschetst het bedrijf als betrouwbaar, maar mondig. “Als het nodig is, zeggen wij ‘nee’. Kwaliteit staat voorop.”

Het in Millingen aan de Rijn gevestigde Driessen Appendages is gespecialiseerd in de revisie van – zoals de naam al aangeeft – appendages. In de breedste zin van het woord, maakt Arriaans duidelijk, waaronder regelkleppen, schuif- en klepafsluiters en veiligheden. De laatste tijd reviseert Driessen ook meer warmtewisselaars, maar de expertise van Driessen en haar medewerkers zit toch vooral in appendages. “We werken al lange tijd met dezelfde, vaste vakmensen. Voor een bedrijf als Driessen is dat essentieel om kwaliteit te kunnen leveren.” Op de vraag hoe je ervoor zorgt dat medewerkers bij het bedrijf blijven werken, antwoordt Arriaans gekscherend: “Je moet het mensen naar de zin maken. Zij verwachten iets van mij, en ik mag daarom iets van onze medewerkers verwachten. Denk aan het bieden van opleidingen, bijspijkeren en kennis bijhouden. Salaris is niet het belangrijkste. Onlangs hebben wij een nieuwe bus voor een medewerker aangeschaft. Dan kan ik natuurlijk wel bepalen hoe die moet worden uitgerust met kasten, verlichting en werkbanken, maar veel liever vraag ik zo’n jongen wat hij nodig heeft. Dat soort kleine dingen zijn van grote waarde. Als jij open en eerlijk bent naar je mensen, dan zijn ze dat ook naar jou. Dan kan je op ze rekenen.”

Groeien

De aanpak van Driessen heeft het bedrijf geen windeieren gelegd, want de laatste jaren is het gegroeid. Eigenlijk tot verbazing tot Arriaans zelf, geeft hij aan. “Ik had altijd het idee dat je er harder aan moest trekken om te kunnen groeien. Er zijn immer meer spelers in de markt en prijs wordt voor veel klanten steeds belangrijker. Prijs kan echter geen basis voor samenwerking zijn, dan laat ik een extra opdracht liever schieten. Wij hebben een bepaald bedrag nodig voor onze werkzaamheden. Wij ontzorgen en leveren kwaliteit tot de volgende revisie aan toe. Een goede prijs is daarvoor belangrijk, voor de klant, maar ook voor ons. We moeten immers onze mensen zien te behouden.” De afgelopen jaren is Driessen meer relaties met klanten aangegaan en ook is er een aantal servicecontracten met A-merken afgesloten. “We hebben veel geïnvesteerd in machines en gereedschap, om nog beter beslagen ten ijs bij klanten te komen.”

Volledige afwikkeling

Bij turnarounds neemt Driessen uitsluitend de revisie van appendages voor zijn rekening. “Wij zijn het laatste wiel aan de wagen”, zegt Arriaans. “Voor een turnaround werken wij op verschillende manieren met klanten samen. De ene klant doet de werkvoorbereiding helemaal zelf en de andere klant vraagt ons om dit te verzorgen. Dan nemen wij van tevoren het werk op, maken calculaties en een planning. De werkzaamheden voeren wij deels op locatie, deels op onze vestiging in Millingen aan den Rijn uit. Wij regelen het transport, verzorgen de inkoop en nemen de volledige afwikkeling voor onze rekening. In de regel is het zo dat we behalve tijdens de voorbereiding nauwelijks contact met de klant hebben. Onze jongens lopen al zo lang mee dat ze niets meer hoeven te vragen. Eén aanwijzing is genoeg. Ik hoor van klanten dat ze vinden dat wij netjes werken, dat onze jongens weten wat ze moeten doen en dat we weten hoe je een afsluiter in elkaar zet.” 

Oplossen

De expertise van de mensen van Driessen blijkt ook in de voorbereiding op een turnaround, bijvoorbeeld als een klant iets wil dat niet handig of bijna onmogelijk is. Arriaans: “Dan kunnen wij een ander idee inbrengen. Een afsluiter hoeft er bijvoorbeeld niet altijd uit te worden gehaald, wat een hele klus is. Je kunt ook de bovenkop eruit halen, deze slijpen, een blauwdruk maken en hem weer inbouwen.” Dankzij een jarenlange ervaring in turnarounds weten de mensen van Driessen wat er wel of niet mogelijk is. “De eerste turnaround maakte ik in 1997 mee. Dat jaar volgden er nog een stuk of vijf, en nu doen wij er tientallen per jaar. Dat betekent dat ik sowieso meer dan honderd turnarounds heb meegemaakt.” Het meest interessant aan een turnaround vindt Arriaans niet ‘het geplaveide pad’ van de strakke voorbereiding, maar de situaties wanneer problemen moeten worden opgelost. “Stel, je staat bij een turnaround in het buitenland, hebt niets bij je, maar je hebt een pakking nodig. Dan moet je daar toch een oplossing voor bedenken.”

Betrouwbaar

De rol van Driessen bij turnarounds is er een van een betrouwbare, stille kracht, valt uit de woorden van Arriaans op te maken. “Maar we zeggen ook ‘nee’ als dat nodig is. Onlangs nog moest ik een klant nee verkopen, omdat mijn mensen in dezelfde periode al voor een turnaround waren ingepland. Ik ga geen gekke dingen doen, dus ik moest afzeggen. Dat bedrijf huurde toen een andere, minder ervaren partij in. Toen zij er met een afsluiter niet uitkwamen, hebben wij geholpen. We zijn dus ook een sportieve speler!”

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste Rotterdamse industrienieuws direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Bedankt voor het aanmelden. Veel leesplezier!