Denken in oplossingen

DELTA Safety Training geldt als een trainingscentrum met een persoonlijke touch. Flexibiliteit, ontzorgen en denken in oplossingen staan er hoog in het vaandel, zoals Ronald Quik en Suzanne Hordijk van het bedrijf vertellen.

Directeur Ronald Quik van DELTA Safety Training ziet ze soms binnenkomen, mensen die eigenlijk niet zo’n zin hebben in een dagje cursus. “Maar na de ontvangst door onze vriendelijke hospitality-dames, met een écht goede bak koffie in een prettige atmosfeer, zie je ze denken: het wordt misschien toch wel een leuke dag. Zo staan wij, en dan vooral onze trainers, meteen met 1-0 voor.” Hij is sinds 2018 mede-eigenaar van het trainingscenter aan de Geyssendorfferweg in Rotterdam, na er eerst op interim-basis te hebben gewerkt. “Ik vond het zo’n mooi bedrijf, met zoveel potentieel, dat ik de stoute schoenen aantrok en erin ben gestapt. Mijn doel was en is DELTA Safety Training verder uit te bouwen tot een succesvol bedrijf, waar onze klanten tevreden zijn en onze mensen met plezier werken.”

Heelhuids thuiskomen

Bij DELTA Safety Training kunnen medewerkers van bedrijven uit de petrochemie, offshore, windenergie- en maritieme sector veiligheidstrainingen volgen. Het trainingscentrum is onder andere gecertificeerd voor het geven van SOG-veiligheidstrainingen voor cursisten van petrochemische bedrijven. “Wij bieden veiligheidstrainingen voor zowel het mkb als multinationals aan. Zie het als onze bijdrage om ervoor te zorgen dat medewerkers van die bedrijven veilig werken en aan het eind van de werkdag weer heelhuids thuiskomen”, vertelt Quik. Hij zegt het jammer te vinden dat sommige bedrijven veiligheid nog steeds als een kostenpost zien. “Dat is het namelijk niet. Netjes opleiden zorgt voor minder ongelukken, minder verzuim, meer werkplezier en ook meer vakkundige medewerkers. Die businesscase is zo klaar als een klontje.”

Faciliteiten

“Het gaat ons om de mensen”, voegt Suzanne Hordijk eraan toe. “Wij willen ons steentje eraan bijdragen dat zij hun werk zo veilig, kundig en efficiënt mogelijk uitvoeren. Daar voelen wij ons verantwoordelijk voor.” Hordijk heeft uitgebreide werkervaring in de petrochemie, offshore en windindustrie en werkt sinds kort als sales manager bij DELTA Safety Training. Ze noemt het een ‘fantastisch mooie locatie’. “Het is een modern, kleurrijk en aangenaam ingericht centrum, met een mix van ervaren mannelijke en vrouwelijke trainers. Als cursisten voor het eerst binnenkomen, verwacht bijna niemand dat we over zoveel faciliteiten beschikken: een brandcontainer voor het simuleren van branden, een besloten ruimte voor het trainen van mangatwachten, er is onafhankelijke adembeschermingsapparatuur, er zijn flensbomen voor het trainen van flensmonteurs, hoogwerkers, heftrucks en een zwembad voor het trainen van medewerkers van wind-, offshore en olie- en gasbedrijven.”

Eigen dashboard

“Een van onze belangrijkste doelen is om het leven van de klant te vergemakkelijken”, vervolgt Quik. Dat gebeurt op verschillende manieren, legt hij uit: “Bij boekingen kunnen klanten ervan uit gaan dat een training altijd doorgaat. Van ons krijgt men geen verhalen dat een training van de baan is omdat het klasje niet vol is. De training staat. Verder geven wij altijd binnen een dag bevestiging. Voor een kwaliteits- of HR-medewerker is dat fijn, want die kan zijn of haar lijstje verder afvinken. Verder krijgen klanten de beschikking over hun eigen dashboard, waarin ze kunnen zien welke medewerker voor welke training is aangemeld. Ook kan men nagaan welke trainingen al zijn gevolgd. Daarnaast ontvangen zij van ons een reminder als een certificering gaat vervallen.” Hordijk: “Het fijne hiervan is dat je een vast lijntje met de klanten hebt. Dit helpt hen voor langere tijd aan DELTA Safety Training te verbinden.” Het trainingscentrum onderscheidt zich verder door het comfort van een binnenlocatie, het NRTO-keurmerk en het voortdurende bijscholen van de trainers. Quik: “Elke trainer heeft een opleidingsplan, gaat elke maand een dag op studiedag en ook worden ze regelmatig didactisch geschoold.”

Aanpassing lesplan

De uitbraak van de coronapandemie bood Quik en zijn mensen de gelegenheid om bij uitstek te doen waar ze goed in zijn: het denken in oplossingen. “Bij de eerste lockdown hebben wij snel maatregelen genomen om conform de RIVM-richtlijnen toch te kunnen lesgeven. Onze trainers pasten hun lesplan aan. Normaal leggen cursisten bijvoorbeeld bij elkaar een verband aan. Wij hebben daarvoor etalagepoppen aangeschaft. Ook voor het redden van personen op hoogte gebruiken wij 70 kilo zware dummy’s, die het menselijk lichaam benaderen. Al die wijzigingen moesten wij ook in de accreditaties verwerken, wat alles bij elkaar een monsterklus was. Maar het is gelukt, en ik ben ontzettend trots op het team. We hebben een mooi, ruim pand, waarin we op anderhalve meter afstand en met inachtneming van de hygiënemaatregelen onze trainingen kunnen geven.”

In gesprek

De omschakeling is een voorbeeld van innovatief durven denken, vindt Quik. “Nu, sinds de laatste lockdown van december, mogen trainingen die benodigd zijn voor de uitoefening van beroep of bedrijf – bijvoorbeeld gericht op vaardigheden en bedrijfsveiligheid – wel doorgang vinden. Ik adviseer klanten om vooral met ons in gesprek te gaan als ze vragen of twijfels hebben. Er zijn zoveel mogelijkheden, zoals online trainen of het werken in groepjes met werknemers van uitsluitend één bedrijf. Ik word er blij van als klanten ons bellen voor advies of overleg nadat er weer een corona-persconferentie op tv is geweest!”